Proton rai pengeluaran kenderaan yang kelima juta

Proton rai pengeluaran kenderaan yang kelima juta

Proton mencapai satu lagi kejayaan bermakna apabila mengeluarkan kenderaan yang kelima juta sejak syarikat ditubuhkan pada tahun 1983. Kenderaan yang menjadi tanda pencapaian ini adalah sebuah X90 Flagship dan ia didedahkan kepada beberapa tetamu sempena ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik antara China dan Malaysia.

Daripada lima juta unit itu, lebih dua juta terdiri daripada Saga, sekaligus menguatkan kedudukannya sebagai kereta paling laris di Malaysia. Sementara itu, kerjasama dengan Geely juga dilihat sebagai berjaya dengan penjualan lebih 217,000 unit SUV siri X sejak ia dilancarkan pada tahun 2018.

Kerjasama ini membawa kepada empat model yang dibangunkan bersama, model tempatan yang dinaik taraf, penambahbaikan dalam kualiti produk, pelaburan dalam pengurusan selepas jualan dan alat ganti serta penubuhan rangkaian pengedar dengan bilangan cawangan 3S/4S tertinggi di Malaysia.

Proton rai pengeluaran kenderaan yang kelima juta

“Proton telah ditugaskan untuk memobilisasikan rakyat Malaysia dan mewujudkan ekosistem automotif tempatan apabila ia ditubuhkan pada 1983. Hari ini, kami terus memainkan peranan penting dalam ekonomi negara. Lebih daripada 100,000 orang memperoleh mata pencarian hidup melalui aktiviti yang dikaitkan dengan
Proton dan setiap pekerja memainkan peranan untuk memacu syarikat ke arah pencapaian lima juta unit ini,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Li Chunrong.

Beliau menambah, “Unit kelima juta yang dikeluarkan oleh PROTON adalah Proton X90 Flagship dan ini merupakan simbolik sejauh mana Proton telah berkembang sejak permulaan kerjasamaan dengan Geely. Baru-baru ini, kami telah mengumumkan e.MAS sebagai jenama untuk produk EV Proton masa hadapan dan hari ini kami telah menetapkan satu lagi pencapaian. Oleh yang demikian, masa depan penuh dengan peluang untuk PROTON terus menyediakan mobiliti yang mampan bagi rakyat Malaysia dan pasaran eksport kami.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required