Porsche Taycan facelift dibuka untuk tempahan di Malaysia – tujuh varian disediakan, harga dari RM575k

Porsche Taycan facelift dibuka untuk tempahan di Malaysia – tujuh varian disediakan, harga dari RM575k

Porsche Taycan facelift, yang pertama kali didedahkan kepada dunia Februari lalu kini sudah dibuka untuk tempahan di Malaysia. Kereta elektrik (EV) pertama daripada Porsche ini tidak diberikan banyak perubahan pada penampilannya, tetapi penggeraknya banyak dipertingkat. Ia kini sedang dipamerkan di Litar Antarabangsa Sepang bersempena acara Porsche World Roadshow.

Pilihan yang disediakan untuk Taycan facelift ini bermula daripada model asas yang berharga RM575,000 dan pergi sehingga model Turbo S paling tinggi, berharga RM1.06 juta. Tiada versi Turbo S untuk model Cross Turismo, dan ia dijual pada harga antara RM625,000 ke RM915,000. Harga ini dapat ditawarkan kepada pelanggan setelah mendapat insentif kerana ia adalah EV yang diimport sepenuhnya.

  • Taycan – RM575,000
  • Taycan 4S – RM675,000
  • Taycan Turbo – RM905,000
  • Taycan Turbo S – RM1,060,000
  • Taycan 4 Cross Turismo – RM625,000
  • Taycan 4S Cross Turismo – RM700,000
  • Taycan Turbo Cross Turismo – RM915,000

Porsche Taycan facelift dibuka untuk tempahan di Malaysia – tujuh varian disediakan, harga dari RM575k

Di sebalik panel badannya yang sama, Porsche telah membuat beberapa peningkatan termasuk pada sistem pengurusan haba dan inverter untuk menghasilkan jarak gerak yang lebih jauh, serta motor belakang dan pam haba baru. Berat keseluruhan kereta juga berkurang sehingga 15 kg.

Selain daripada itu, Taycan facelift ini turut mendapat sistem penjanaan semula kuasa brek 30% lebih berkuasa, yang kini boleh menarik sehingga 400 kW tenaga kinetik untuk memberikan lebih kuasa henti tanpa menggunakan geseran brek. Kapasiti bateri dinaikkan dari 93 kWh ke 105 kWh (dengan pilihan Performance Battery Plus), membolehkan ia mencapai jarak gerak yang lebih jauh.

Model asas Taycan RWD 408 PS kini boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat, iaitu 0.6 saat lebih pantas berbanding sebelum ini, sementara jarak geraknya pula meningkat menjadi 678 km (sebelum ini 503 km). Model 4S pula boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat (0.3 saat lebih pantas) dan mencatat jarak gerak 643 km (sebelum ini 510 km).

Porsche Taycan facelift dibuka untuk tempahan di Malaysia – tujuh varian disediakan, harga dari RM575k

Paling laju adalah Turbo S yang berkuasa 932 PS, dengan catatan masa 0-100 km/j dalam masa 2.4 saat (0.4 saat lebih pantas) dan boleh memberikan jarak gerak sehingga 630 km dalam kitaran WLTP (sebelum ini cuma 467 km).

Turut dijadikan lebih pantas untuk Taycan facelift ini adalah proses mengecas, dengan kadarnya ditingkatkan daripada 270 kW kepada 320 kW, dan boleh menerima input lebih 300 kW untuk masa lebih lima minit. Hasilnya, waktu mengecas 10-80% bagi model yang menggunakan Performance Battery Plus dapat dikurangkan empat minit, menjadi 18 minit.

Melihat kepada bahagian lain, Taycan facelift ini sekarang datang dengan suspensi udara, yang menggantikan penyerap dan spring biasa, serta pilihan Porsche Active Ride untuk model pacuan semua roda. Sama seperti sebelum ini, pelanggan juga boleh mendapatkan pilihan tambahan lain seperti Porsche Torque Vectoring Plus dan brek seramik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required