Pakar saran kerajaan tangguh, kurangkan subsidi petrol RON95 berperingkat, bukan secara drastik

Pakar saran kerajaan tangguh, kurangkan subsidi petrol RON95 berperingkat, bukan secara drastik

Dalam laporan Sinar Harian, beberapa orang pakar ekonomi telah menyarankan agar kerajaan melaksanakan pengurangan subsidi petrol RON95 secara berperingkat dan bukannya drastik seperti penyasaran subsidi diesel yang dilaksanakan baru-baru ini.

Menurut Pro Naib Canselor Universiti Kolej Icats Kuching, Prof Datuk Dr Shazali Abu Mansor, pengurangan subsidi RON95 secara drastik bukan sahaja membebankan rakyat malah memberikan kesan negatif kepada ekonomi negara. Beliau turut menambah pengurangan itu wajar ditangguhkan sementara waktu sehingga sentimen dan keadaan kembali normal susulan kejutan penarikan subsidi diesel secara drastik.

“Kalau mahu tarik subsidi RON95 jangan tarik terus kepada harga pasaran, buat sikit-sikit. Sekarang belum sesuai, rakyat pun masih tidak stabil dan belum bersedia dengan kenaikan harga diesel selepas kerajaan tarik subsidi,” katanya.

Manakala pakar ekonomi dan kewangan dari UniKL Business School, Profesor Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid pula berpendapat, penstrukturan semula pembahagian subsidi adalah langkah penting untuk memperbaiki kewangan negara iaitu dalam usaha mengurangkan hutang kerajaan dan defisit perbelanjaan tahunan negara.

Pakar saran kerajaan tangguh, kurangkan subsidi petrol RON95 berperingkat, bukan secara drastik

Beliau menjelaskan bahawa data yang diberikan oleh rakyat melalui sistem Pangkalan Data Utama (PADU) seharusnya boleh memberikan cadangan jumlah yang sesuai mengikut pendapatan bersih setiap isi rumah dan bukan hanya secara purata seperti diesel.

“Di sinilah kebijaksanaan kerajaan diperlukan untuk memberikan bantuan yang tepat demi kebajikan rakyat,” katanya.

Sebelum ini proses penyasaran subsidi bahan api diesel dilaksanakan secara mengejut oleh kerajaan di mana pengumumannya hanya dibuat pada 9 Jun 2024 dan ia mula berkuatkuasa pada 10 Jun. Malah peningkatan harga bahan api tersebut juga naik mendadak melebihi 50% dari RM2.15 seliter kepada RM3.35 seliter.

Baru-baru ini menteri ekonomi, Rafizi Ramli dilaporkan berkata kerajaan akan mengambil strategi sama untuk petrol RON 95, seperti diesel, di mana tiada notis awam awal dikeluarkan berkenaan keputusan untuk menarik balik subsidi menyeluruh sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required