Tesla masih berminat bekerjasama termasuk bantu Malaysia jadi hab utama teknologi hijau di rantau ini

Tesla masih berminat bekerjasama termasuk bantu Malaysia jadi hab utama teknologi hijau di rantau ini

Semalam, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz telah mengadakan pertemuan dengan delegasi Tesla Malaysia, bertempat di Menara MITI, Putrajaya.

Menerusi perkongsiannya di laman Facebook rasminya, Zafrul berkata, perbincangan dengan Tesla Malaysia turut memberi fokus kepada kemajuan dan pelaksanaan Skim AP Peneraju Global Battery Electric Vehicle (BEV).

“Sehingga akhir Julai 2024, Tesla telah berjaya memasang 52 unit pengecas Supercharger dengan kapasiti 250kW, 54 unit pengecas Wall Connector AC, dan lebih 4,500 unit pengecas rumah di Semenanjung Malaysia. Dengan pelaburan yang mencecah USD13.5 juta, Tesla menunjukkan komitmen yang kukuh terhadap pembangunan infrastruktur pengecasan EV di negara kita.

“Kami juga berbincang mengenai potensi besar teknologi penyimpanan tenaga bateri yang dijangka dapat menyumbang kepada peningkatan kecekapan tenaga dan kestabilan grid elektrik Malaysia. Teknologi ini berpotensi untuk mengurangkan kos tenaga dan memperkukuhkan infrastruktur tenaga nasional kita,” kata Zafrul.

Selain itu, tambahnya, Tesla turut menekankan sokongan terhadap ekosistem tempatan dengan melibatkan sembilan syarikat Malaysia dalam pembangunan infrastruktur pengecasan EV serta kerjasama dengan institusi pengajian tinggi tempatan untuk pemindahan ilmu dan pembangunan modal insan.

“Kerjasama ini dijangka akan memacu Malaysia sebagai hab utama teknologi hijau di rantau ini. Semoga usaha bersama ini terus berkembang, membawa manfaat besar kepada ekonomi, teknologi, dan tenaga lestari negara kita,” sambungnya lagi.

Walau bagaimana pun, Zafrul tidak pula berkongsi makluman adakah beliau ada menyelitkan isu Tesla yang dikatakan membatalkan rancangan bagi membina kilang pengeluarannya di Asia Tenggara, seperti khabar angin yang bertebaran baru-baru ini.

Sebelum ini, Zafrul berkata, MITI juga tidak pernah mengumumkan bahawa Tesla akan membuka kilangnya di negara ini. “Memang kita adakan perbincangan dengan Elon Musk dalam usaha menarik pelaburan, tetapi Tesla tidak pernah membuat komitmen untuk membuka kilang di sini,”katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required