SPYSHOT: Daihatsu Move dengan Smart Assist II – Kenari baharu bakal dilengkapi sistem brek AEB?

Daihatsu-Move-Perodua-Kenari-Malaysia-01_BM

Daihatsu Move yang dijumpai semalam, nampaknya dijumpai sekali lagi hari ini. Kali ini gambar K-Car tersebut dihantar oleh pembaca Wong Han Yu. Ini memberikan petunjuk yang kuat kemungkinan Perodua sedang membina Perodua Kenari generasi baharu, memandangkan Kenari sebelum ini dibina berasaskan Daihatsu Move L900 generasi kedua.

Mengapa kami mengatakan sedemikian? Pertama, trade plate pada Move tersebut adalah milik Perodua. Trade plate yang sama sebelum ini dilihat digunakan pada sebuah Daihatsu Ayla, kemudiannya dijelmakan kepada Perodua Axia yang dilancarkan tidak lama selepas itu.

Gambar yang lebih jelas diterima hari ini menyaksikan Move tersebut dilengkapi dengan roda aloi lapan-jejari, membolehkan kita mengenal pasti ia adalah dari varian asas Custom tanpa bantuan pengecas turbo, berlainan dari varian tertinggi Custom “Hyper” dan Custom RS turbo yang dilengkapi dengan roda aloi dua ton. Jadi, Move ini dijana dengan enjin tiga silinder berkapasiti 658 cc tertakluk dibawah undang-undang Kei Car Jepun, tanpa bantuan turbo, menghasilkan 52 ps pada takat 6,800 rpm dan tork maksima 60 Nm pada takat 5,200 rpm.

Dilihat bersebelahan dengan Toyota Innova di sebelahnya, Move kelihatan sangat kecil. Sekali lagi, ia tertakluk pada undang-undang Kei Car Jepun, yang memerlukan ia direka dengan ukuran panjang maksima 3.4 meter dan lebar maksima 1.48 meter. Dimensi Move juga menunjukkan ketinggiannya ialah 1,630 mm, jauh dari tinggi yang dibenarkan iaitu dua meter.

Daihatsu-Move-Perodua-Kenari-Malaysia-02_BM

Walaupun bersaiz kecil, Move Custom tersebut dilihat sarat dengan ciri-ciri terkini antaranya lampu hadapan dan belakang LED, sistem kunci pintar dan yang paling menarik ialah sistem bantuan pemanduan Smart Assist II. Sebuah konsol besar dapat dilihat pada bahagian bawah cermin pandang belakang, yang kelihatan membawa sebuah kamera menghadap kehadapan, dan sebuah penderia radar kelihatan pada gril bahagian bawah.

Semua kelengkapan tersebut, termasuk penderia undur, menyediakan Move dengan beberapa ciri keselamatan, termasuk sistem amaran dan brek kecemasan automatik (AEB), amaran keluar laluan, false start prevention (untuk mengelakkan kemalangan akibat kekeliruan pedal) dan vehicle start warning untuk memberikan isyarat kepada pemandu apabila kenderaan hadapan sudah mula berjalan ketika berhenti di lampu isyarat. Kesemua ciri ini adalah opsyenal di Jepun, tetapi model asas Custom yang dijumpai ini dilengkapi kesemuanya.

Adakah Perodua sedang membangunkan sistem AEB untuk kereta-kereta mereka? Ia mungkin kedengaran mustahil sekarang, tetapi kerajaan sedang dalam perancangan untuk mengezetkan implementasi sistem brek kecemasan automatik dan sistem amaran keluar laluan menjelang tahun 2020. Jadi memang ada kemungkinan jika Perodua sedang membangunkan sistem berkenaan untuk menghadapi undang-undang baharu tersebut kelak.

GALERI: Daihatsu Move Custom RS di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required