Toyota panggil balik lebih 2.98 juta kereta Toyota dan Lexus kerana masalah charcoal canister tangki minyak

prius-fl-malaysia

Toyota telah mengumumkan kempen panggil balik di seluruh dunia yang melibatkan lebih 2.98 juta kereta Toyota dan Lexus kerana mengalami masalah tangki minyak. Model yang terlibat ialah Corolla, Auris, Prius, SAI, Rukus, CT200h, HS250h buatan antara tahun 2006 hingga 2015.

Isu ini adalah disebabkan charcoal canister pada tangki minyak. Di mana canister atau balang digunakan untuk mencegah emisi dari tangki minyak dilepaskan ke udara. Ada kemungkinan terdapat rekahan pada bahagian tepi saluran balang ini.

Jika ia benar terjadi, rekahan tersebut boleh menjadi lebih besar dan menyebabkan tangki minyak bocor apabila minyak diisi penuh. Malah minyak atau wap minyak tersebut boleh mencetuskan percikan seterusnya mendatangkan risiko kebakaran pada kereta terbabit.

fuel_suction_plate

Panggilan balik ini sangat penting bagi memastikan charcoal canister pada tangki minyak diganti baharu.

Terdapat kemungkinan ia juga melibatkan model Toyota dan Lexus yang dijual di Malaysia dan kami sedang menantikan pihak UMW Toyota Motor mengeluarkan kenyataan khas mengenainya. Walau bagaimana pun, kempen panggil balik ini adalah berbeza dengan kempen panggil balik bagi beg udara tirai yang kami siarkan sebentar tadi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required