Toyota Prius dan Lexus CT 200h dipanggil semula kerana masalah modul beg udara tirai

05-Prius-Exteriorb1

Toyota telah mengumumkan panggilan semula terhadap Toyota Prius, Prius Plug-in Hybrid dan Lexus CT 200h kerana masalah pada modul beg udara tirai.

Secara spesifik, panggilan semula ini melibatkan Prius yang dibuat pada 2010, 2011 dan 2012, Prius Plug-In Hybrid yang dibuat pada 2011 dan 2012 serta Lexus CT 200h.

Beg udara bahagian tirai untuk bahagian pemandu dan penumpang pada rel bumbung mempunyai inflator beg udara terdiri dari dua kebuk yang dikimpal bersama. Keretakkan kecil mungkin berlaku dibahagian yang dikimpal pada kebuk berkenaan, dan ia semakin membesar dari masa ke masa, berkemungkinan akhirnya akan memisahkan inflator tersebut. Keadaan ini telah diperhatikan pada kenderaan yang diletakkan dan ditinggalkan untuk tempoh masa yang lama.

Apabila inflator berkenaan terpisah, beg udara perlindungan tirai akan mengembung pada sebahagian sahaja dan pada keadaan-keadaan tertentu, kedua-dua bahagian pada inflator mungkin boleh masuk kebahagian dalaman kereta, berkemungkinan akan menyebabkan kecederaan kepada penumpang dalam kenderaan jika ia berlaku.

Panggilan semula ini akan melibatkan pemasangan pendakap pengukukuhan pada inflator beg udara tirai berkenaan. Pendakap pengukuhan ini direka untuk mengelakkan kebuk inflator dari masuk ke bahagian dalaman kenderaan jika ia terpisah.

UMW Toyota telah mengesahkan ada kereta untuk pasaran Malaysia terlibat dalam panggilan semula ini dan mereka dalam proses mengeluarkan kenyataan, dan dijangka akan dikeluarkan hari ini.

Kami akan memberikan perkembangan isu ini jika kami menerima sebarang informasi terkini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required