1.3 juta kenderaan di Jepun dipanggil semula berhubung masalah beg udara Takata

airbag_BM

Panggilan semula oleh pengeluar-pengeluar automotif diteruskan diseluruh dunia, kali ini di Jepun. Pelbagai jenama automotif Jepun telah mengeluarkan notis panggilan semula melibatkan 1.3 juta kenderaan di seluruh negara mata hari terbit berkenaan, sebahagian daripadanya turut merancang lebih panggilan semula di luar negara dan menambah lebih dari sejuta unit kenderaan dalam senarai, lapor Automotive News.

Setelah ditekan oleh kerajaan Amerika Syarikat, pembekal beg udara berkenaan – Takata Corp bersetuju untuk mengisytiharkan lebih banyak beg udara keluaran mereka sebagai bermasalah di Amerika bulan lalu. Berikutan perkara berkenaan, Kementerian Pengangkutan Jepun telah mengarahkan lebih banyak beg udara tersebut dipanggil semula.

Mazda dilaporkan telah memanggil semula sekitar 1.57 juta kenderaan keluaran mereka di seluruh dunia, termasuk 490,000 kenderaan di Jepun sendiri. Jenama berkenaan mengatakan model yang terlibat ialah Demio (Mazda 2 untuk pasaran luar),RX-8, dan van Bongo. Panggilan semula pada kesemua model tersebut melibatkan penukaran inflator beg udara pada bahagian penumpang dan pemandu kecuali van Bongo yang hanya melibatkan bahagian pemandu. Mazda mengatakan panggilan semula untuk pasaran luar Jepun akan melibatkan Mazda 2, termasuk untuk pasaran Amerika Syarikat dan China, tetapi tidak menyatakan maklumat terperinci.

Manakala Mitsubishi pula berkata, mereka akan memanggil semula sekitar 520,000 unit kereta. Model yang terlibat termasuk model Delica dan Pajero, sebahagiannya ada yang diproduksi tahun ini. Untuk itu, inflator beg udara bahagian pemandu perlu ditukar. Sekitar 92,000 Delica dan Pajero telah dieksport keluar negara, dan turut akan dipanggil semula kelak. Untuk model eK Wagon, eK Sport, Pajero Mini dan Toppo juga terlibat dalam panggilan semula, tetapi hanya melibatkan penukaran inflator beg udara bahagian penumpang.

SRS-Airbag-e1418884179814_BM

Subaru juga turut mengeluarkan notis panggilan semula terhadap 290,000 Legacy untuk menukar inflator beg udara sebelah pemandu. Walau bagaimanapun, bukan semua kenderaan yang dipanggil semula terdiri dari jenama buatan Jepun. Mercedes-Benz turut memanggil semula 93,000 unit kenderaan keluarannya dan antara model yang terlibat adalah C-Class dan E-Class.

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) mengatakan sehingga kini, tiada kenderaan dari jenama tersebut untuk pasaran Malaysia dipanggil semula. Berkenaan Mercedes-Benz yang diimport sendiri (grey import), MBM berkata mereka tidak ada cara untuk memeriksanya secara atas talian menggunakan nombor VIN, jadi adalah lebih baik pengguna menghantar sendiri kereta mereka ke pusat servis MBM bertauliah untuk diperiksa.

MBM turut menyatakan, jika ada kenderaan yang terlibat dengan panggilan semula ini dan pemilik menghantarnya ke pusat servis MBM yang bertauliah, mereka akan menukar komponen yang berkaitan.

Anda juga boleh merujuk sama ada kereta anda terlibat dengan panggilan semula inflator beg udara Takata ini atau tidak pada pautan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required