SPYSHOT: Proton Ertiga spesifikasi asas sedang diuji?

proton-ertiga-spy-wilson-1-BM-850x489

Sekali lagi gambar-gambar “Proton Ertiga”, sebuah MPV yang dikeluarkan dengan kerjasama antara Proton dan Suzuki yang akan dilancarkan Oktober nanti, muncul ke ruang awam. Ia dikirimkan oleh pembaca laman ini, Muhammad Mirza dan Wilson Teoh dan menunjukkan model berkenaan yang sedang diuji. Tiga versi render Proton Ertiga juga pernah kami laporkan sebelum ini.

Dengan pelekat penyamaran, unit dengan plat “B 2291 A” itu hanya menggunakan rim besi biasa dan tidak mempunyai lampu kabus di tengah pada bahagian belakangnya seperti yang pernah disaksikan sebelum ini. Ini mungkin memberi petunjuk bahawa ia mungkin model dengan spesifikasi paling asas bagi MPV berkenaan.

Seperti juga sebelum ini, bahagian depan unit yang sedang diuji ini kelihatan menawarisi rupa dari model Ertiga dengan wajah baharu (facelift), yang dipamerkan tahun lalu ketika pameran GIIAS di Indonesia. Setakat ini, masih belum pasti adakah MPV itu nanti akan menjadi model rebadge secara terus atau akan diberikan perubahan reka bentuk oleh Proton sendiri.

Bagaimanapun, bahagian belakang unit ini kelihatan seperti model Ertiga sebelum versi facelift. Ini boleh menjadi satu lagi petunjuk; Proton boleh memilih apa yang jenama itu mahu untuk diperkenalkan pada MPV ini kelak. Rim 15 inci aloi adalah dari versi terkini Ertiga.

Suzuki Indomobil Sales (SIS) menjangkakan tempahan 1,500 unit sebulan daripada Proton. Januari lalu, SIS mendedahkan bahawa Ertiga akan dieksport ke Malaysia dalam bentuk dileraikan (knocked down). Kilang di Indonesia itu juga sudah bersedia untuk memenuhi permintaan daripada Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required