Mercedes-Benz GLA facelift akan datang ke Malaysia pertengahan 2017 – kuasa bertambah, lebih kemas

mercedes-gla-facelift-002-850x478-bm

Semasa pembentangan pencapaian jualan syarikat bagi suku ketiga tahun ini, timbalan presiden bahagian jualan dan pemasaran Mercedes-Benz Malaysia terlepas memberitahu model GLA facelift akan tiba di Malaysia pertengahan tahun 2017. Satu berita yang mengejutkan kerana kereta itu juga masih belum dipertonton secara global.

Jadi, apa pembaharuan yang boleh dijangka pada SUV paling kecil jenama ini? Spyshot terbaru telah menunjukkan kereta tersebut mengalami perubahan sama seperti A-Class dan CLA. Ini termasuk lampu hadapan LED, bampar hadapan dan belakang yang direka semula dan lampu LED belakang baru. Rekaan rim baru juga sepatutnya hadir sama.

Bahagian dalam pula dijangka mengalami perubahan yang minimal. Yang mungkin ditukar adalah stereng daripada C-Class, butang audio yang lebih rata, kemasan krom pada tuil penukar gear dan kawalan lain, serta panel instrumen yang diperbaiki supaya mudah dibaca. CLA facelift ini juga dijangka mempunyai sistem Dynamic Select yang menawarkan mod Comfort, SPort, Eco, Individual dan Off-Road.

mercedes-gla-facelift-007-850x478-bm

Juga diperkenalkan dalam pembaharuan ini adalah enjin empat silinder M 270 DE 2.0 liter yang diperbaharui pada GLA 250 – kuasa meningkat dari 211 hp kepada 218 hp sementara tork pula kekal pada 350 Nm. GLA 45 AMG juga menerima peningkatan kuasa seperti A 45 dan CLA 45, meningkat dari 360 hp dan 450 Nm menjadi 381 hp dan 475 Nm.

Bagi model prestasi paling tinggi itu, kotak gear AMG Speedshift DCT (klac berkembar) yang digunakan juga boleh menukar gear lebih pantas, dan nisbah gear tiga hingga tujuh dijadikan lebih pendek untuk pecutan yang lebih pantas. Barangan lain yang ditambah adalah penyerap dinamik AMG Ride Control, yang mempunyai pilihan lebih lembut. Walaubagaimanapun, model prestasi ini tidak dapat dipastikan sama ada akan memasuki Malaysia bersama model facelift ini kerana A45 ada tiba, tetapi CLA 45 tidak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required