Honda WR-V buat penampilan sulung di Brazil – crossover comel dibina berasaskan model Jazz

honda-wr-v-premiere_bm

Honda WR-V telahpun membuat kemunculan sulungnya untuk peringkat global di Sao Paolo Interational Motor Show, Brazil selepas berberapa imej teasernya di siarkan sebelum ini. Crossover terbaharu ini diasaskan dari platform yang sama dengan Honda Jazz, dan akan menyertai barisan SUV Honda lain iaitu CR-V dan HR-V.

WR-V atau “Winsome Runabout Vehicle” ini turut diberikan muka signatur Honda Solid Wing, dipadankan bersama sepasang lampu hadapan reflektor halogen berbentuk trapezoid dengan lampu nyalaan siang LED berbentuk-L. Ia juga turut menerima penutup hud yang lebih rata.

Untuk melengkapkan rupa sebuah crossover sebenar, ia turut dilengkapi kemasan berbentuk seperti skid plate, rel bumbung, kelegaan tanah yang dipertingkatkan serta roda aloi bersaiz 16-inci. Bahagian belakang turut diberikan penampilan yang berbeza dari Jazz menerusi lampu belakang two-piece dan bampar baharu yang kelihatan lebih lasak.

Menurut Honda, WR-V di bina berdasarkan penyelidikan terhadap permintaan pelanggan di Amerika Selatan. Hasilnya, bahagian R&D Honda Brazil tampil dengan rekaan SUV yang “Teguh dan Urban” serta menawarkan praktikaliti yang baik.

Honda belum lagi mendedahkan perincian berkenaan unit janakuasa WR-V ini, tetapi boleh dijangka ia masih menggunakan unit yang sama dengan Jazz iaitu enjin 1.5 liter empat silinder bahan api-flex digandingkan bersama pilihan kotak gear lima-kelajuan manual atau CVT automatik.

Ia juga berkemungkinan turut ditawarkan dengan enjin 1.8 liter dari HR-V kerana kedua-dua model berkenaan dibina dari platform yang sama. Honda turut menjanjikan “ekonomi bahan api yang cemerlang serta prestasi pengendalian yang stabil.”

WR-V bakal dijual di Brazil pada separuh pertama 2017, dan negara-negara Amerika Selatan yang lain turut akan menerima model yang sama. Ia bakal berhadapan dengan saingan dari crossover segmen-B lain seperti Hyundai i20 Active, Toyota Etios Cross serta Volkswagen Cross Polo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required