GALERI: Toyota C-HR – gambar perincian tambahan

2016-toyota-c-hr-exterior-dynamic-bm-01

Toyota C-HR kini bukan lagi nama yang terlalu asing tentunya. Meruapakan sebuah penawaran kenderaan crossover daripada Toyota dan diperkenalkan pada Mac lalu, semakin banyak perinciannya didedahkan kini. Ini terutama sekali model yang dijual untuk pasaran seperti UK, Jepun dan Australian.

Di Jepun, Toyota C-HR mula dijual bulan ini, dan ditawarkan dengan empat varian iaitu G dan S bagi sistem hibrid 1.8L serta G-T dan S-T dengan penjana kuasa 1.2L turbo.

Model ini dibina berasaskan platform TNGA (Toyota New Global Architecture) dengan dimensi 4,350 mm panjang, 1,795 mm lebar dan 1,550 mm tinggi, dengan jarak roda 2,640 mm. Untuk membayangkan saiznya, ia 56 mm lebih panjang dan 23 mm lebih lebar dari Honda HR-V, tetapi 55 mm lebih rendah. Jarak roda C-HR juga 30 mm lebih panjang.

Bagi pasaran Australia pula, model ini dijangka akan mula dijual di sana pada suku pertama 2017, dan akan ditawarkan dengan dua gred premium iaitu Active dan Koba, yang diilhamkan daripada nama ketua jurutera global C-HR, Hiroyuki Koba.

Malah terdapat lapan warna luaran pilihan akan ditawarkan, termasuk warna baharu Radiant Green. Ia juga dijanakan oleh enjin 1.2 liter turbo dengan janaan kuasa 115 PS dan tork maksima 185 Nm serta digandingkan dengan kotak gear sama ada enam-kelajuan manual atau CVT automatik, serta pilihan pacuan hadapan atau pacuan semua roda (AWD).

Bergantung kepada pasaran ia bakal dijual, ada tiga pilihan janaan kuasa yang ditawarkan, termasuk versi hibrid. Yang pertama, enjin 8NR-FTS 1.2 liter turbo empat silinder (sama seperti yang digunakan pada model Auris facelift) seperti yang dinyatakan di atas yang dipadankan dengan sistem transmisi CVT atau Intelligent Manual Transmision enam-kelajuan.

Kedua, enjin 2.0 liter dengan CVT; kemungkinan besar menggunakan enjin sama yang ada pada Altis, dengan output 147 PS dan 187 Nm. Dan ketiga, model hibrid yang diwarisi dari Prius; enjin 1.8 liter VVT-i Kitara Atkinson empat silinder dan motor elektrik. Berikut ialah gambar-gambar baharu yang lebih lengkap dan terperinci untuk tatapan anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required