Tiada Silvia baharu kerana ‘tiada pelanggan’ untuk kereta sport mampu milik sedemikian – Nissan

Tiada Silvia baharu kerana ‘tiada pelanggan’ untuk kereta sport mampu milik sedemikian – Nissan

Nissan tidak bercadang untuk menghasilkan model generasi baharu untuk 200SX atau dikenali juga sebagai Silvia kerana kereta sport pacuan roda belakang mampu milik sedemikian agak sukar untuk dipasarkan buat masa sekarang.

Perkara ini diberitahu sendiri oleh ketua pegawai perancangan global Nissan, Philippe Klein, kepada CarAdvice semasa berlangsungnya pameran Consumer Electronics Show (CES) 2017 yang diadakan di Las Vegas.

Menurut Klein, syarikatnya setakat ini tidak mempunyai rancangan untuk membina apa-apa model untuk bersaing dengan Toyota 86 dan Subaru BRZ, sebaliknya lebih fokus terhadap divisi perlumbaannya iaitu Nismo untuk mewujudkan model-model talaan dari barisan model sedia ada.

“Ia merupakan segmen yang susah. Tiada lagi pelanggan pada segmen itu. Apa yang saya percaya ialah lebih derivatif Nismo dari model-model utama, saya rasa perniagaan itu adalah lebih mampu bertahan dan meyakinkan pada sesetengah negara, kereta sport mampu milik yang di bina berasingan merupakan perkara yang sukar dilakukan,” jelas Klein.

Tiada Silvia baharu kerana ‘tiada pelanggan’ untuk kereta sport mampu milik sedemikian – Nissan

Sebelum ini, Nissan pernah mendedahkan model konsep IDx Freeflow dan IDx Nismo yang direka sebagai kereta sport pacuan belakang mampu-milik – jelmaan semula Datsun Bluebird 510 SSS, tetapi kemudiannya membatalkan semua rancangan untuk membina model-model sedemikian setelah melihat jumlah jualan yang tidak memberangsangkan ditunjukkan oleh Toyota 86.

Tetapi perkara sebaliknya diambil oleh Toyota di mana mereka mengesahkan generasi seterusnya 86 akan mula dibangunkan sedikit masa lagi dan bakal muncul sekitar tahun 2018-2019 nanti, atas permintaan yang menggalakkan di berberapa negara.

Walau bagaimanapun, model flagship Nissan GT-R masih lagi model yang dipandang berat oleh Nissan dan kini telah masuk tahun produksi yang ke sepuluh.

“Masih lagi ada kedudukan yang berpotensi untuk kereta seperti ini, ia masih lagi sebahagian dari kami, apa akan terjadi kepada kereta ini dan bila [generasi baharu akan muncul]… saya tidak boleh beritahu anda, tetapi apabila saya melihat emosi dan maklum balas yang kami terima setiap masa berkenaan untuk membina versi evolusi kereta ini, saya percaya ini merupakan sesuatu yang kami perlu terus melabur,” kata Klein lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required