Haval H6, H9 bakal dilancarkan di Malaysia pada suku ketiga 2017, H2 diproduksi secara CKD mulai Mei ini

Haval H6, H9 bakal dilancarkan di Malaysia pada suku ketiga 2017, H2 diproduksi secara CKD mulai Mei ini

Kurang melancarkan model baharu bukan bermakna Haval Malaysia dan pengedarnya Go Auto tidak aktif dalam industri automotif tempatan. Namun syarikat ini masih agresif mengembangkan perniagaan di peringkat tempatan mahu pun pasaran di sekitar Asia Tenggara. Menurut CEO Ahmad Azam Suleiman ketika dalam pelancaran Haval H1 semalam, pihaknya akan memperkenalkan produk baharu pada suku ketiga tahun ini.

Haval H6, SUV bersaiz sederhana yang bakal diposisi di atas H2, pada mulanya dijadual dilancarkan pada Jun 2014. Ia memiliki dua version yang dijual di beberapa pasaran, iaitu varian standard dan model yang lebih sporty H6 Coupe. Semalam Go Auto turut menayangkan video H6 Coupe, dan mengesahkan model ini bakal dibawa masuk ke Malaysia pada tahun ini.

Kedua-dua model dijanakan oleh enjin sama ada 1.5 liter pengecas turbo petrol (147 hp/210 Nm), 2.0 liter turbo petrol (194 hp/315 Nm) atau 2.0 liter turbodiesel (161 hp/350 Nm) dengan padanan transmisi manual enam-kelajuan, automatik enam-kelajuan (1.5T) atau dwi-klac enam-kelajuan (2.0T petrol). JUga boleh didapati dalam varian pacuan roda-hadapan atau semua-roda.

Haval H6, H9 bakal dilancarkan di Malaysia pada suku ketiga 2017, H2 diproduksi secara CKD mulai Mei ini

Selain itu, model H9, juga akan dibawa masuk ke pasaran tempatan, SUV bersaiz penuh sama ada dalam konfigurasi lima- atau tujuh-tempat duduk ini, bakal diperkenalkan selepas H6. Ia dijanakan oleh enjin 2.0 liter turbo petrol dengan hamburan kuasa 215 hp pada 5,500 rpm dan tork 324 Nm dari 2,000 hingga 4,000 rpm, dan dipadankan bersama transmisi automatik enam-kelajuan dan pacuan semua-roda.

Bukan itu sahaja, Go Auto turut akan memproduksikan model H2 secara pemasangan tempatan (CKD) pada Mei ini, selepas setahun ia dibawa dalam versi import-sepenuhnya (CBU). Walau pun rancangan ini tertangguh sejak September 2016, namun dengan adanya model CKD, harganya mungkin akan dikurangkan berbanding harga semasa, RM89,950 (Standard), RM98,950 (Comfort) and RM101,950 (Premium) (harga atas jalan dengan insurans). Malah ia juga direncanakan bakal dieksport ke pasaran ASEAN lain.

Bagi jualan pula, Buy Back Guarantee telah diperkenalkan untuk semua model mulai 1 Januari lalu. Di mana ia memberikan jaminan 50% nilai kenderaan dalam tempoh lima tahun akan datang. Ini bermakna Haval akan membeli semula pada harga 50% daripada jualan sekiranya pemilik menjual kenderaan ini dalam tempoh lima tahun.

Haval H6, H9 bakal dilancarkan di Malaysia pada suku ketiga 2017, H2 diproduksi secara CKD mulai Mei ini

Go Auto turut menambah bilangan rangkaian untuk pusat 2S dan 3S iaitu dari 24 ke 36 tahun ini, dan merancang untuk meningkatkan kapasiti produksi sehingga 25,000 kenderaan menjelang 2018. Malahan syarikat ini juga mensasarkan jualan sebanyak 9,000 unit untuk tahun ini, termasuk pasaran eksport ke luar negara. Ahmad Azam menyatakan, pihaknya telah telah mengeksport lebih kurang 1,500 unit kenderaan sejak tahun 2015.

Bagi jualan 2016, sebanyak 989 unit telah terjual iaitu hanya 33 unit untuk H2 baharu, dan Go Auto mensasarkan untuk menjual lebih 200 unit bagi H2 untuk suku pertama tahun ini. Malahan produksi CKD untuk model berkenaan dilihat mampu meningkat jualannya bagi tahun-tahun akan datang.

Bagi pasaran lain, Go Auto telah pun memiliki pengedar di Phnom Penh, malah sedang berusaha untuk meningkatkan jumlahnya menjadi tiga pada tahun ini. Bukan itu sahaja, mereka juga memiliki satu pengedar di Brunei, Thailand dan Indonesia. Ahmad Azam turut berkata, pihaknya juga sedang memperkukuhkan perniagaan di sana terlebih dahulu sebelum mengeksplorasi pasaran luar lain. Malah turut merancang untuk membuka pusat pengedar di Myanmar dan Filipina, yang bakal diumumkan tidak lama lagi.

GALERI: Haval H6 Coupe

GALERI: Haval H9

GALERI: Haval H2

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required