Pemilik-pemilik lori anggap harga pelekat pemantul cahaya tidak munasabah, sukar diperolehi – laporan

Pemilik-pemilik lori anggap harga pelekat pemantul cahaya tidak munasabah, sukar diperolehi – laporan

Mulai 1 Januari lalu, semua kenderaan perdagangan berat dengan BDM 3,500kg ke atas telah diwajibkan untuk memasang pelekat pemantul cahaya (reflektor) yang mempunyai standard SIRIM MS 828:2011 oleh Kementerian Pengangkutan. Namun, kini sebahagian pengusaha syarikat logistik dan pemilik lori di Johor Bahru mendakwa bekalan pelekat tersebut sukar diperolehi dan hanya boleh didapati di kaunter sebuah agensi sahaja, lapor Sinar Harian.

Menurut salah seorang pengusaha syarikat logistik, Andrew Sai, selain dari susah untuk mendapatkannya, malah harganya juga meningkat sehingga enam kali ganda.

“Jika sebelum ini pelekat pantulan cahaya ini dijual dengan harga RM40 setiap set namun apa yang mengejutkan harganya kini mencecah RM263. Ia sudah tentu menyebabkan kos pengendalian bagi 30 lori milik kami meningkat,” kata Sai dan mendakwa beberapa lori milik syarikatnya tidak dapat menjalani pemeriksaan kerana masalah ini.

Nasib yang sama menimpa pembuat perabot, Ng Ah You yang menyatakan dia turut menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pelekat berkenaan, sekali gus menyebabkan kenderaan miliknya tidak dapat menjalani pemeriksaan. “Peniaga telah menghadapi pelbagai peningkatan kos pengeluaran dan kini pelekat pantulan cahaya juga telah naik harga,” katanya.

AppleMark

AppleMark

Memberi respon kepada isu ini, Adun Skudai, Dr Boo Cheng Hau berkata, pihaknya telah memaklumkan isu berkenaan kepada agensi berkaitan untuk menyelesaikan masalah dihadapi pengusaha dan pemilik kenderaan perdagangan.

“Kami berharap isu ini dapat diselesaikan secara menyeluruh kerana telah membebankan orang ramai kerana harganya yang naik mendadak malah sukar didapati sehingga mengganggu operasi mereka,” katanya dan berharap konsesi yang membekalkan pelekat pantulan cahaya ini tidak di monopoli kerana ia kini sukar untuk didapati dan hanya boleh didapati di kaunter agensi terlibat sahaja.

Sebelum ia diwajibkan, PUSPAKOM Sdn Bhd (Puspakom) telah menyediakan garis panduan piawaian pemeriksaan reflektor yang dijalankan di Puspakom, sebagai rujukan untuk pemilik kenderaan berkenaan. Menurut Puspakom lagi, seperti yang diumumkan oleh JPJ, buat masa ini, hanya reflektor yang dikeluarkan oleh 3M Malaysia dan Orafol Reflective Solutions mendapat pensijilan MS 828:2011 daripada SIRIM.

“Untuk kemudahan para pelanggan, kedua-dua pengeluar reflektor tersebut akan membuka kaunter penjualan di 21 cawangan Puspakom mulai 1 Januari 2017. Pemilik kenderaan boleh membeli reflektor tersebut di cawangan-cawangan tersebut,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom, Mohammed Shukor Ismail dalam laporan sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required