Puspakom sediakan garis panduan pemeriksaan pelekat pemantul cahaya bagi kenderaan perdagangan

Puspakom sediakan garis panduan pemeriksaan pelekat pemantul cahaya bagi kenderaan perdagangan

Sejajar dengan pengumuman Kementerian Pengangkutan Malaysia yang mewajibkan pemasangan pelekat pemantul cahaya (reflektor) yang mempunyai standard SIRIM MS 828:2011 mulai 1 Januari 2017 bagi semua kenderaan perdagangan berat BDM 3,500kg ke atas, PUSPAKOM Sdn Bhd (Puspakom) telah menyediakan garis panduan piawaian pemeriksaan reflektor yang dijalankan di Puspakom, sebagai rujukan untuk pemilik kenderaan berkenaan.

Kenderaan perdagangan berat BDM 3,500kg ke atas diwajibkan memasang reflektor yang perlu dilekatkan pada side marking kiri dan kanan, serta di belakang kenderaan. Manakala untuk van dan bas pula, reflektor tersebut hanya perlu dipasang di bahagian belakang kenderaan sahaja.

Pemasangan reflektor ini harus mengikut pelan asal kenderaan yang merujuk kepada kedudukan reflektor pada badan kenderaan. Selain itu, saiz reflektor yang digunakan perlu mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dan mempunyai tanda logo SIRIM MS 828:2011 yang sah.

Klik untuk besarkan

Dalam masa yang sama, Puspakom turut menasihati pemilik kenderaan agar berwaspada terhadap reflektor yang tidak diiktiraf serta tidak mematuhi piawaian, termasuk pelekat tiruan yang menggunakan logo JPJ. Seperti yang diumumkan oleh JPJ, buat masa ini, hanya reflektor yang dikeluarkan oleh 3M Malaysia dan Orafol Reflective Solutions mendapat pensijilan MS 828:2011 daripada SIRIM.

Pemilik kenderaan boleh melayari laman web rasmi Puspakom untuk maklumat mengenai spesifikasi pemasangan reflektor yang ditetapkan oleh Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ).

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom, Mohammed Shukor Ismail, “Untuk kemudahan para pelanggan, kedua-dua pengeluar reflektor tersebut akan membuka kaunter penjualan di 21 cawangan Puspakom mulai 1 Januari 2017. Pemilik kenderaan boleh membeli reflektor tersebut di cawangan-cawangan tersebut.”

Puspakom sediakan garis panduan pemeriksaan pelekat pemantul cahaya bagi kenderaan perdagangan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required