Rewaco RF-1 LT-2 bakal dipasarkan di Malaysia – padanan enjin 1.5 liter turbo, kotak gear Punch CVT

Rewaco RF-1 LT-2 Turbo Malaysia  001

Rewaco dari Jerman merupakan pembuat motosikal roda tiga sejak tahun 1990. Kini antara modelnya iaitu RF-1 LT-2 telah pun dibawa masuk ke pasaran Malaysia.

Dijanakan oleh enjin 4A91T 1.5 liter empat-silinder buatan Mitsubishi, ia turut dipadankan dengan kotak gear Punch VT3 CVT, iaitu unit yang sama pada Proton Suprima S, Preve dan Exora CFE.

Ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 140 hp pada 6,000 rpm dengan puncak tork 210 Nm pada 2,500 rpm. Motosikal roda tiga ini seberat 705 kg dan memiliki dua tempat duduk. Malah varian tiga tempat duduk juga turut ditawarkan.

Enjinnya terletak di bawah bahagian badannya dan satu intercooler turut diletakkan di atasnya bersama sebuah kipas elektrik kecil bagi menyejukkan enjin sewaktu motosikal ini berhenti. Kotak gearnya juga terletak di bahagian relung enjinnya.

Model RF-1 yang dipaparkan menerusi foto-foto ini adalah prototaip untuk pasaran Malaysia dan kini sedang diperiksa untuk mendapatkan kebenaran bagi jualan pasaran tempatan.

Motosikal roda tiga ini memiliki ukuran 3550 mm panjang dan 1880 mm lebar, iaitu menyamai saiz Perodua Axia.

Rewaco RF-1 LT-2 Turbo Malaysia  004

Mengendalikan RF-1 ini tidaklah sesukar mana, ia hanya memiliki dua kawalan iaitu pendikit dan brek kaki. Jangan risau tentang keseimbangan kerana ia kan motosikal beroda tiga. Sesiapa sahaja boleh belajar menunggangnya dalam tempoh beberapa minit sahaja. Tuil gearnya pula terletak pada tangki iaitu di antara tempat letak kaki penunggang, dan ia seperti tuil gear pada kereta transmisi CVT.

Terdapat tiga ruang penyimpanan barang iaitu dua kotak di kedua sisi tempat duduk pembonceng dan satu lagi kotak di belakang motosikal.

RF-1 ini akan diimport oleh Punch Powertrain Malaysia. Punch juga sedang mencari rakan pengedar di Malaysia untuk model motosikal roda tiga dan berkuasa tinggi buatan Rewaco. Jika di USA, RF-1 ini dijual pada harga USD45,000 (RM196,000).

Agak-agak, berapakah harga jualannya di Malaysia? Dan apakah komen anda mengenai kehadiran RF-1 ini negara kita? Kongsikan komen anda bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required