PROTON-PERSONA-IRIZ-SEDAN-ISAAC-CHAN_BM

Pagi tadi, kami telah memaparkan lakaran imaginasi digital Proton Persona, kemudian kami menerima foto spyshot baharu yang dirakamkan oleh Isaac Chan.

Masih disaluti penyamaran, namun ia memberikan visual yang lebih jelas mengenai Persona 2016 ini. Pertama, Persona ini kelihatan lebih tinggi berbanding dengan model pesaingnya, agak sama dengan Iriz yang 75 mm lebih tinggi berbanding Honda City dan Toyota Vios. Ia memberikan sedikit penjelasan tentang perbandingan antara model pesaing.

Foto ini turut mendedahkan sedikit perincian Persona 2016 ini – garisan hadapan pada lampu utamanya lebih berlekuk bersambungan dengan gril, agak lebih kurang sama dengan hasil render dari pakar Photoshop Theophilus Chin dan pemenang Pertandingan Rekabentuk Proton 2014 Pow Ying Hern.


Manakala lampu kabusnya lebih bulat, berbanding segitiga pada Iriz, sekali lagi agak menyamai karya Theo. Sementara itu, rodanya pula menerima rekaan baharu yang lebih bergaya, berbanding yang ditampilkan pada Perodua Myvi, Honda Jazz dan Honda City.

Proton Persona 2016 bakal diperkenalkan selepas pelancaran Perdana iaitu turut mendahului Saga baharu. Enjin Iriz iaitu 1.3 liter dan 1.6 liter VVT dijangka turut akan ditawarkan pada Persona. Namun semua model baharu Proton akan menerima enjin baharu 1.3 liter dan 1.6 liter suntikan terus bahan api (GDI/TGDI) mulai akhir tahun 2017.