SPYSHOT: Proton Persona 2016 tampil lebih jelas

PROTON-PERSONA-IRIZ-SEDAN-ISAAC-CHAN_BM

Pagi tadi, kami telah memaparkan lakaran imaginasi digital Proton Persona, kemudian kami menerima foto spyshot baharu yang dirakamkan oleh Isaac Chan.

Masih disaluti penyamaran, namun ia memberikan visual yang lebih jelas mengenai Persona 2016 ini. Pertama, Persona ini kelihatan lebih tinggi berbanding dengan model pesaingnya, agak sama dengan Iriz yang 75 mm lebih tinggi berbanding Honda City dan Toyota Vios. Ia memberikan sedikit penjelasan tentang perbandingan antara model pesaing.

Foto ini turut mendedahkan sedikit perincian Persona 2016 ini – garisan hadapan pada lampu utamanya lebih berlekuk bersambungan dengan gril, agak lebih kurang sama dengan hasil render dari pakar Photoshop Theophilus Chin dan pemenang Pertandingan Rekabentuk Proton 2014 Pow Ying Hern.


Manakala lampu kabusnya lebih bulat, berbanding segitiga pada Iriz, sekali lagi agak menyamai karya Theo. Sementara itu, rodanya pula menerima rekaan baharu yang lebih bergaya, berbanding yang ditampilkan pada Perodua Myvi, Honda Jazz dan Honda City.

Proton Persona 2016 bakal diperkenalkan selepas pelancaran Perdana iaitu turut mendahului Saga baharu. Enjin Iriz iaitu 1.3 liter dan 1.6 liter VVT dijangka turut akan ditawarkan pada Persona. Namun semua model baharu Proton akan menerima enjin baharu 1.3 liter dan 1.6 liter suntikan terus bahan api (GDI/TGDI) mulai akhir tahun 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Peminat Auto on Jan 28, 2016 at 10:30 pm

    Bahagian depan jelas spt Iriz. Bgus dari segi reka bentuk krn ia menunjukkn Proton ingin menampilkn identitinya spt jenama lain yg mudah dicam dgn gaya lampu & bentuk asas kereta.

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Sam Loo on Jan 29, 2016 at 8:35 am

    How about Proton RV?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  • Reka bentuk yang bagus.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required