Mazda CX-5 versi facelift CKD dipertontonkan – 2.0 dan 2.5 liter, tempahan dibuka, harga dijangka sama

Mazda CX-5 2.5L CKD facelift-1

Lewat petang semalam, Bermaz telah mempertontonkan model CX-5 versi penambahbaikan (facelift) unit pemasangan tempatan (CKD) di Saujana Golf and Country Club . Sebelum ini, varian CX-5 2.5 liter adalah dari unit import sepenuhnya (CBU).

Namun, apabila Mazda mengambil keputusan untuk menghadirkan kedua-dua varian iaitu 2.0 liter dan 2.5 liter dalam versi CKD, secara tidak langsung menjadikan harganya lebih murah. Secara tidak rasminya, kedua-dua varian dikatakan bakal ditawarkan dengan pilihan Mid Spec (sebelum ini GL) dan High Spec 2WD (4WD dihentikan) bagi 2.0L dan 2.5L pula mungkin terdapat untuk 2WD dan 4WD. Tempahannya telah pun dibuka, dan SUV ini bakal mula berada di pasaran secara rasminya apabila harganya telah disahkan.

Walau pun harga masih belum disahihkan, namun menurut sumber dari Bermaz, kemungkinan besar harganya kekal seperti model sebelum ini, senada dengan kenyataan dari CEO Berjaya Auto Datuk Seri Ben Yeoh yang telah mengesahkan tiada sebarang perubahan harga pada semua model Mazda buat masa ini.

Mazda CX-5 2.5L CKD facelift-2

Buat masa ini, harga bagi model sedia ada ialah RM129,559 (solid) dan RM129,952 (metalik) bagi 2.0 liter GL dan RM143,938 (solid) dan RM144,338 (metalik) bagi 2,0 liter High Spec 2WD.

Manakala 2.5 liter 2WD CKD pula kini berharga RM149,075 (solid) dan RM149,475 (metalik). Dijangkakan bagi 2,5 liter 4WD CKD baharu akan menjadi lebih murah berbanding model CBU yang berharga RM175,343. Kesemuanya adalah harga atas jalan termasuk insurans.

Kedua-dua enjin 2.0 liter (153 hp @ 6,000 rpm/200 Nm @ 4,000 rpm) dan 2.5 liter (184 hp @ 5,700 rpm/250 Nm @ 3,250 rpm) SkyActiv-G suntikan-terus empat-silinder masih dikekalkan,

Mazda CX-5 2.5L CKD facelift-12

Turut dikekalkan ialah transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan, namun versi baharu ini memiliki mod Sport yang lebih responsif, pemilihan butang kawalan berbanding tuil gear. Keselesaannnya juga telah dipertingkatkan, tahap bunyi bising dalam kabin sewaktu SUV ini dipandu juga dikurangkan 10%, sementara struktur tempat duduknya juga telah direka semula untuk memberikan lebih keselesaan dan sokongan sewaktu di selekoh.

Elemen standard juga masih sama bagi model 2.0 liter iaitu varian Mid Spec masih mengekalkan apa yang ada pada GL termasuk lampu utama projektor automatik dan lampu kabus dan lampu belakang jenis mentol, serta rim aloi bersaiz 17-inci.

Di bahagian dalamnya, tempat duduk balutan fabrik dengan pelarasan manual bagi tempat duduk hadapan, butang penghidup enjin, sistem hiburan MXD Connect baharu, sistem bunyi enam-speaker, kamera undur dan kawalan kelajuan. Sistem navigasi turut boleh didapati sebagai pilihan untuk model Mid Spec ini.

Manakala varian High Spec pula menerima lampu utama adaptif LED laras-sendiri baharu dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus dan lampu belakang LED serta pengesan parkir hadapan. Di bahagian kabinnya pula, ada kemasukan tanpa kunci, balutan kulit upholstery, tempat duduk pemandu dengan pelarasan elektronik dan sistem navigasi standard.

Mazda CX-5 2.5L CKD facelift-25

Bagi varian 2.5 liter CKD menerima perubahan yang lebih besar, kitnya masih sama dengan model 2.0 liter High Spec tetapi turut ditampilkan dengan rim aloi bersaiz 19-inci dengan warna perak yang sama seperti model sebelum ini.

Malah varian 2.5 liter CKD ini juga tidak menampilkan bumbung matahari dan sistem bunyi Bose sembilan-speaker seperti mana yang ada pada model CBU. Kit keselamatan masih kekal sama, dengan kesemua model menerima enam beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC) dan kawalan cengkaman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required