Polis kenalpasti 20 kawasan kerap berlaku kemalangan di Lembah Klang – rancang ketatkan penguatkuasaan

Crash-accident-collision

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengenal pasti sejumlah 20 kawasan di sekitar Lembah Klang yang kerap berlaku kemalangan hingga membabitkan kematian dan kecederaan serius.

Menurut Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur DSP Datuk Law Soon Hong, berdasarkan statistik dan angka, kawasan berkenaan telah mencatatkan kadar kemalangan yang tertinggi, menurut laporan The Sun.

Lokasi yang disenaraikan adalah seperti berikut:

Lebuhraya Lingkaran Kedua (MRR2)
Lebuhraya Sprint
Jalan Kuching
Jalan Loke Yew
Jalan Cheras
Lebuhraya Besraya
Jalan Tun Razak
Jalan Duta
Jalan Ipoh
Lebuhraya KL-Seremban
Jalan Klang Lama
Lebuhraya DUKE
Jalan Kepong
Jalan Ampang
Jalan Segambut
Jalan Genting Klang
Jalan Pudu
Lebuhraya KESAS
Jalan Sungai Besi
Lebuhraya Persekutuan

“Penunggang motosikal merupakan yang paling banyak terlibat dengan kemalangan maut diikuti dengan pemandu kenderaan lain yang gagal mengawal kenderaan sewaktu memandu. Tahun lalu, sebanyak 120 kes kemalangan telah dicatatkan berbanding 119 pada tahun 2014 di kawasan berkenaan,” ujar Law.

Beliau turut menambah Ops Selamat 8/2016 sempena Tahun Baru Cina telah pun dilancarkan dan beroperasi sehingga 16 Februari ini dengan sekurang-kurangnya 300 anggota trafik bertugas di sekitar pusat bandar.

Law turut berkata sebanyak 489,543 saman trafik telah dikeluarkan pada tahun lalu dengan amaun sebanyak RM9.7 juta. “Kami merancang untuk mengetatkan lagi penguatkuasaan termasuk mengenakan denda secara maksimum bagi mereka yang melanggar peraturan lalu lintas ini,” tambahnya lagi.

Sementara itu, Law turut menasihati orang ramai yang ingin pulang ke kampung halaman sempena cuti Tahun Baru Cina ini untuk mengisi borang ‘Balik Kampung’ dan menyerahkannya di balai polis berhampiran. Ini dapat membantu pihak polis melakukan rondaan di kawasan tempat tinggal anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required