LPT : Laluan haiwan liar di lebuh raya bakal dikaji

LPT2_PTBM

Kajian berhubung cadangan pembinaan laluan untuk haiwan liar untuk melintas lebuhraya akan dijalankan oleh kerajaan melalui Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), menurut Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Menurut beliau lagi, kementerian bersedia membina laluan itu yang dijangka akan menelan kos RM3 juta ke RM4 juta bergantung kepada kedudukan kewangan sekiranya kajian tersebut mendapati cadangan itu boleh dilaksanakan.

“Saya ada mesyuarat dengan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, LLM, untuk membincangkan persoalan berbangkit tentang hutan, kalau hutan semakin sedikit, kediaman haiwan semakin sempit, kawasan pergerakan haiwan juga terhad,” kata beliau melalui Bernama.

“Kerajaan pusat melalui PERHILITAN telah mengambil keputusan untuk mewujudkan ‘Forest Spine’ sekali gus untuk memastikan wujud koridor-koridor hutan yang bersambung supaya ada laluan untuk haiwan liar,” ujar beliau lagi.

Habitat hidupan liar seperti gajah dan harimau kini terjejas akibat projek pembangunan seperti pembinaan jalan raya dan empangan hidro elektrik yang memaksa haiwan liar itu berhijrah dari satu tempat ke satu tempat selain faktor kurangnya sumber makanan, tambah beliau.

Rasa sedih dengan kes kematian seekor harimau belang yang sedang bunting akibat dirempuh sebuah MPV di Kemaman baru-baru ini turut dizahirkan Wan Junaidi dan berharap kejadian seperti itu tidak berulang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required