Pengguna transmisi manual ‘gila’- Jeremy Clarkson

jeremy-clarkson-top-gear_BM

Kebanyakan ‘kaki kereta’ bersetuju tidak ada sistem transmisi lain yang paling mengujakan ketika memandu selain bermain dengan pedal klac dan tuil gear sistem transmisi manual tradisional, sejajar dengan terma “real men use three pedals”. Tetapi tidak untuk bekas pengacara program televisyen automotif Top Gear, Jeremy Clarkson berhubung posting terbaharunya di Sun Motors.

Jeremy mempersoalkan mengapa orang masih mempertimbangkan untuk memilih transmisi manual sekarang, seolah-olah mereka yang membeli kereta bertransmisi manual berkata, “Saya tak perlukan televisyen dengan alat kawalan jauh. Saya masih lagi boleh berjalan dengan sempurna untuk menukar siaran.”

Beliau menambah lagi, “Mereka yang masih mahu membeli kereta bertransmisi manual adalah dari jenis memilih untuk tidak membeli mesin basuh dan lebih suka membasuh baju di sungai yang terdekat.” Beliau merujuk lebih dari 70% daripada semua kereta yang telah terjual di Britain adalah bertransmisi manual, dengan itu lebih 70% daripada pemilik kereta di Britain adalah ‘gila’.

Fiesta-ST-comparo-4_BM

Sudah tentu Jeremy bukan mencari kontroversi. Beliau mengakui kotak gear manual adalah jawapannya jika anda memandu di litar lumba. Walau bagaimana pun, dengan kebanyakan kereta menghabiskan masanya di dalam persekitaran bandar, beliau menggambarkan transmisi manual merupakan sesuatu yang menjengkelkan.

Transmisi automatik terkini adalah lebh efisien dan efektif berbanding sebelum ini, di mana kebanyakannya mampu menukar gear lebih laju daripada manusia biasa. Sebahagian pengeluar telah menghentikan penggunaan kotak gear manual termasuk Ferrari dan Lamborghini.

Jadi apa pendapat anda berhubung perkara ini? Kongsikan pendapat anda pada ruang komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Unfortunately i cannot afford automatic and manual less maintainance. u can see the difference on perodua axia how much gap between manual and auto.

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • Lemon on Feb 17, 2016 at 9:02 pm

    i really hate those guys who acah-acah “manual is for high performance because im a racer guy”, or “real men use 3 pedals” when in reality they only drive myvi or viva and could not afford auto spec

    Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 5
 

Add a comment

required

required