Volvo sasar penggunaan kunci digital menjelang 2017

Menjelang 2017, kunci kereta mungkin menjadi alat yang hanya tinggal sejarah jika anda memandu Volvo. Pembuat kereta dari Sweden itu merancang untuk menjadi pengeluar pertama dalam dunia untuk menggantikan kunci fizikal kepada kunci digital, yang berfungsi menerusi aplikasi telefon pintar. Kunci tersebut menggunakan hubungan Bluetooth pada telefon pintar pemilik kereta. Menurut Volvo, fungsi ini turut menampilkan cara baharu untuk menggunakan dan berkongsi kereta.

Selain daripada boleh mengunci dan membuka kunci kereta, aplikasi tersebut juga membolehkan pengguna membuka but belakang dan menghidupkan enjin tanpa kunci fizikal berdekatan. Volvo juga menambah teknologi tersebut juga membolehkan pengguna mendapatkan lebih daripada satu kunci digital di mana ini membolehkan mereka mengakses kereta Volvo yang lain.

Dengan aplikasi tersebut, ia membolehkan syarikat kereta sewa menggunakan ciri ini untuk mengelakkan masalah beratur panjang di kaunter. Pengguna di seluruh dunia boleh menempah dan membayar kereta sewa dan kemudian kunci digital tersebut akan dihantar terus ke telefon pintar mereka. Apabila sampai ke destinasi, mereka boleh mengesan kedudukan kereta tersebut dengan sistem GPS dan terus memandunya.

175627_Volvo_Cars_digital_key-e1455877116605_BM

Selain itu juga, pemilik Volvo boleh menghantar kunci digital mereka kepada ahli keluarga, kawan atau rakan setugas melalui telefon pintar mereka, membolehkan mereka menggunakan kereta tersebut. Menurut Henrik Green, naib presiden strategi produk dan pengurusan kenderaan Volvo Cars, keperluan mobiliti sedang berolusi dengan jangkaan pelanggan untuk “mengakses kereta dengan cara yang mudah.”

“Teknologi kunci digital kami yang inovatif berpotensi untuk mengubah keseluruhannya bagaimana kereta Volvo boleh diakses dan dikongsi. Kereta boleh digunakan lebih kerap dan efisien oleh sesiapa yang pemilik mahu daripada dibiarkan tidak berfungsi di tempat letak kereta,” tambah Green.

Volvo akan memulakan teknologi ini pada musim bunga 2016 melalui Sunfleet – syarikat kereta sewa mereka, berpangkalan di lapangan terbang Gothenberg di Sweden. Selepas itu, beberapa kenderaan komersil akan dikeluarkan dengan teknologi kunci digital menjelang 2017. Sebelum ini jenama dari Sweden tersebut melengkapkan penggunaan kunci digital ini untuk kegunaan penghantaran ‘in-car’ melibatkan Postnord, Lexmer.com dan Mat.se d Sweden.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required