Honda Civic 2016 pasaran Amerika Syarikat dipanggil semula berhubung masalah gegelang omboh enjin

16_Civic_Sedan_148-e1445249066696_BM

Honda akan melakukan panggilan semula untuk Honda Civic 2016 pasaran Amerika Syarikat atas isu yang berkaitan dengan enjinnya. Pengeluar kereta terbabit telah pun menghentikan pesanan jualan untuk beberapa varian sejak awal Januari lalu, dan akan mengeluarkan kenyataan rasmi berkenaan isu ini setelah Pentadbiran Keselamatan Lebuhraya Nasional Amerika Syarikat (NHTSA) meluluskan pelan panggilan semula tersebut.

Menurut Bloomberg Business, berita akan berlaku panggilan semula ini bermula apabila buletin servis bertarikh 30 Januari 2016 mula dipos pada ruang forum pengedar, di mana ia mendedahkan kerosakan melibatkan atau kesilapan pemasangan gegelang omboh (piston ring), yang boleh menyebabkan enjin rosak dan tidak berfungsi serta dalam keadaan yang paling teruk mungkin akan menyebabkan kebakaran di bawah hud.

Buletin tersebut juga memberitahu dianggarkan 34,000 unit Civic 2016 terlibat dalam panggilan semula ini, dan pada masa ini juga tiada lagi bekalan alat ganti disediakan untuk mengatasi masalah ini. Menurut buletin itu juga Honda US menjangkakan akan memberitahu pelanggannya berhubung panggilan semula ini bermula pertengahan Mac 2016.

16_Civic_Sedan_137-e1445249162702-850x527_BM

Atas sebab kurang informasi rasmi dari Honda US berhubung isu ini pada masa sekarang, informasi dari Transport Canada mendedahkan isu ini hanya melibatkan model tertentu yang menggunakan enjin 2.0 liter sahaja dan enjin 1.5 liter VTEC Turbo tidak terlibat. Panggilan semula tersebut menyatakan sebanyak 10,698 unit Civic terlibat.

Civic sedan untuk pasaran Amerika Utara diproduksikan oleh dua syarikat – Honda Manufacturing of Greensburg di Indiana, US dan Honda of Canada Mfg (HCM) di Alliston, Ontario.

Panggilan semula ini sepatutnya tidak melibatkan Honda Civic 2016 yang dijual di Thailand dan Filipina, kerana sedan tersebut hanya dijual dalam versi 1.8 liter SOHC i-VTEC dan 1.5 liter VTEC Turbo untuk kedua-dua pasaran terbabit.

GALERI: Honda Civic 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required