Ford_Fiesta_ST200_main

Ford telah mengesahkan bakal mengambil kesempatan untuk mempamerkan Fiesta ST200 di pentas kegemilangan Geneva Motor Show 2016 ini.

Digambarkan sebagai “model produksi Fiesta yang paling berkuasa setakat ini,” jentera hatchback ini ditampilkan dengan enjin 1.6 liter EcoBoost empat-silinder yang ditala untuk menghasilkan sehingga 200 hp dan tork puncak 288 Nm. Ledakan kuasa ini membolehkan Fiesta ST200 ini dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 6.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksima sehingga 230 km/j.

Di samping peningkatan kuasa enjin, Fiesta ST200 ini turut tampil dengan imej luaran Storm Grey yang unik bersama kaliper brek berwarna merah dan rim aloi hitam pekat 17-inci.

Ia turut dilengkapi dengan rekaan dalaman yang diperkemaskinikan termasuk menampilkan tempat duduk hadapan Recaro, jahitan kontra berwarna perak, plat ambang iluminasi, dan tali pinggang keledar khas dengan kekemasan perak.

Menurut Timbalan Presiden Pembangunan Produk Ford Eropah, Joe Bakaj, “Fiesta ST ini benar-benar menambat hati para penggemar dan pengkritik. Namun ST200 menambahkan keterujaan kerana ia memberikan pemandu tahap kuasa dan prestasi yang baharu dan lebih mengagumkan.” Malah beliau juga berkata ST200 ini diibarat “model klasik masa hadapan yang sedang dibangunkan.”

Fiesta ST200 dijangka bakal memasuki produksi pada Jun ini dan memasuki pasaran Eropah sebelum tirai 2016 berlabuh.