JPJ sita 22 kereta klon bernilai RM1j dalam dua bulan

Cloned-Odyssey-2

Dalam tempoh dua bulan ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menyita 22 buah kereta klon. Dengan pelbagai model termasuk jenama mewah, nilai bagi 22 buah kereta yang disita itu telah mencecah RM1 juta, menurut laporan New Straits Times.

“Ini menunjukkan ramai yang mahu memiliki kereta mewah, walhal pada hakikatnya mereka tidak berkemampuan. Jadi membeli kereta klon dengan harga yang rendah adalah jalan pintas bagi mereka merealisasikan impian ini,” ujar Pengarah JPJ Terengganu, Abdul Rahman Emang Anyie.

Sejak tahun lalu, sehingga kini sebanyak 254 kereta klon telah dirampas. Antara model kereta yang dirampas termasuklah MINI, Subaru Impreza, Honda Jazz, Honda City, Honda Odyssey dan Toyota Wish. Di mana setakat ini Terengganu mencatatkan jumlah paling tinggi bagi kereta klon berbanding negeri-negeri lain.

Cloned-Odyssey-1

“Kereta klon Honda Odyssey dijual pada harga sekitar RM12,000 berbanding harga asalnya mencecah RM100,000,” jelas Rahman. Pengarah JPJ tersebut juga berkata ramai yang terpedaya dengan pujukan anggota sindiket kereta klon ini, di mana terdapat iklan-iklan yang disiarkan menerusi dalam talian dengan menunjukkan kereta berkenaan dijual pada harga yang rendah.

Seperti mana yang dlaporkan sebelum ini, dianggarkan terdapat antara 2,000 hingga 3,000 kereta klon masih berada di jalan raya, dan pihak kerajaan telah kerugian hampir RM100 juta menerusi cukai disebabkan perkara ini. Biasanya kereta klon dibawa masuk dari luar negara sebagai kereta dari Malaysia yang menggunakan nombor plat yang serupa yang diambil dari kereta jenis/model yang sama didaftarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required