Kilang baharu Prachin Buri bakal memproduksi 120,000 unit kenderaan setahun untuk Honda Thailand

Honda-Civic-Thai-Grades_BM

Honda Automobile Thailand melabur sebanyak 17.2 billion baht (RM2 billion) untuk kilang baharu mereka di Prachin Buri Rojana Industrial Park yang bakal beroperasi sepenuhnya bulan ini, lapor Bangkok Post. Kilang baharu tersebut memproduksi Honda Civic generasi ke-10 yang secara rasminya dilancarkan untuk pasaran Thailand minggu lalu.

Untuk permulaan, Civic 2016 serba baharu akan diproduksi pada kadar 60,000 unit setahun. Angka ini dibahagikan kepada tiga iaitu 20,000 unit siap dipasang akan dieksport, 20,000 unit dalam bentuk CKD juga untuk pasaran eksport, bakinya adalah untuk pasaran domestik Thai sendiri. Kilang Prachin Buri ini secara maksimum mampu menghasilkan sebanyak 120,000 unit kenderaan setahun, tetapi COO Honda Thailand Pitak Pruittisarikorn berkata, penggunaan sepenuhnya kilang ini adalah berdasarkan situasi pasaran domestik dan eksport.

Dengan bermulanya operasi kilang baharu ini, produksi kapasiti keseluruhan Honda Thailand berjumlah 360,000 unit, menjadikan Thailand pangkalan produksi ke-empat terbesar Honda dalam dunia.

Pada Februari 2013, Honda Jepun mengumumkan akan melabur hampir 20 billion baht (RM2.4 billion) untuk kilang baharu dan pembesaran kilang sedia ada di Ayutthaya untuk memenuhi permintaan yang tinggi oleh pasaran domestik dan eksport. Sejumlah 17.2 billion diperuntukkan untuk pembinaan kilang enjin dan pemasangan di Prachin Buri, di mana ia dibina sama seperti kilang Yorii Honda di Jepun. Selebihnya akan digunakan untuk proses tingkat taraf kilang Ayutthaya bagi membolehkan ia menghasilkan sejumlah 240,000 hingga 300,000 unit kenderaan setahun.

Prestasi ini agak memberangsangkan untuk Thailand, tetapi Honda Thailand masih belum lagi mempunyai produksi trak pikap dan kereta mesra alam di mana Thailand merupakan hub untuk produksi kenderaan sedemikian. Kerajaan Thai bekerja keras untuk menjadikan negara itu sebagai hab produksi kereta hijau, dan Honda mungkin bersedia kearah itu. Presiden dan CEO Asian Honda Motor, Noriaki Abe berkata, Honda bersedia untuk memproduksi kereta hibrid dan plug-in hybrid di Thailand, seiring dengan rancangan kerajaan tersebut.

Minggu lalu, Perdana Menteri Thailand Prayut Chan-o-cha bertemu dengan ketua-ketua dari Toyota, Isuzu, Nissan dan Honda, dan berkata kerajaannya akan menawarkan keistimewaan pelaburan yang lebih dan memberi sokongan penuh untuk pembiayaan, R&D, sumber manusia, dan infrastruktur dalam usaha mempromosi Thailand sebagai hab untuk kenderaan hibrid, elektrik dan hidrogen.

4151028_009H_BM

Beliau juga mengarahkan Kementerian Industri berkerjasama dengan kementerian Kewangan, Perdagangan, Tenaga Kerja, Sumber Asli dan Persekitaran dan Pengangkutan untuk menyediakan pelan terperinci membabitkan keistimewaan pelaburan, insentif cukai dan kelebihan lain untuk mengembangkan pelaburan dalam sektor automotif. Industri berkaitan turut diarahkan bersedia menyertai pelan pembangunan jangka masa panjang Thailand untuk lima hingga 20 tahun akan datang.

Gen Prayut turut mengesahkan Thailand akan meneruskan sokongan terhadap produksi kereta mesra alam, tetapi mahu pemain dalam industri berkenaan untuk menggunakan teknologi yang lebih tinggi dan tenaga alternatif lain, termasuk biodiesel dan ethanol. Kerajaan Thai juga berikrar akan memberikan keistimewaan tambahan untuk trak pikap yang menggunakan biodiesel, dalam usaha menyokong B20. Beliau juga menggalakkan kesemua CEO dari jenama Jepun terbabit untuk melabur dalam membangunkan fasiliti produksi bateri di Thailand.

Sebagai tindak balas berhubung isu ini, jenama-jenama dari Jepun terbabit berjanji untuk terus melabur di Thailand, juga untuk kenderaan masa hadapan jika kerajaan menyediakan polisi yang jelas. Mereka juga mahukan penjelasan berkenaan strategi semasa dan masa hadapan Thailand untuk menyokong pengeksportan kenderaan, terutamanya menerusi perjanjian perdangangan bebas (FTA). Thailand tidak termasuk dalam 12 negara yang menandatangani Perjanjian Kerjasama Trans-Pacific (TPPA) yang turut disertai Malaysia.

GALERI: Honda Civic 2016, Spesifikasi Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required