Mercedes-AMG CLA45 facelift diperkenalkan dengan enjin lebih berkuasa dan penambahan ciri baharu

cla-amg-0008-e1458093324103_BM

Berikutan pengenalan facelift terbaharu pada model Mercedes-Benz CLA-Class, siri paling berkuasa dalam barisan model tersebut – Mercedes-AMG CLA 45 4Matic turut diperkenalkan. Dikeluarkan dalam varian Coupe dan Shooting Brake, versi berprestasi tinggi dalam CLA-Class ini menerima bukan sahaja rupa baharu, ia turut tampil dengan kuasa dan prestasi tambahan.

Masih lagi menggunakan enjin 2.0 liter dengan pengecas turbo, tetapi enjin tersebut telah diolah semula dan mengekstrak kuasa keseluruhan 381 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 475 Nm pada bermula 2,250 rpm hingga 5,000 rpm, dimana enjin tersebut telah diperkenalkan buat pertama kali pada model pre-facelift CLA 45 pasaran Eropah. Kesemua kuasa dari enjin tersebut dialirkan ke keempat-empat roda menerusi sistem pacuan empat roda 4Matic dan juga kotak gear klac berkembar AMG Speedshift DCT tujuh-kelajuan dengan nisbah gear yang ditala semula dengan nisbah yang lebih pendek.

Gabungan kesemua sistem talaan baharu ini membolehkan model Coupe memecut dari sifar hingga 100 km/j dalam masa hanya 4.2 saat, lebih pantas 0.4 saat berbanding model sebelum ini. Sementara varian Shooting Brake pula mencatatkan masa 4.3 saat. Kelajuan maksima yang boleh dicapai untuk kedua-dua varian ini pula adalah 250 km/j. Penggunaan bahan api untuk CLA 45 terbaharu ini dicatatkan pada 6.9 l/100 km, manakala kadar pembuangan gas CO2 pula dicatatkan pada 162 g/km.

Pakej AMG Dynamic Plus masih lagi dilengkapkan pada model ini (diperkenalkan buat pertama kali pada September 2015), di mana ia merangkumi unit LSD mekanikal pada bahagian gandar hadapan bersama suspensi sport AMG Ride Control yang menampilkan penyerap hentak boleh-laras secara adaptif dalam dua peringkat. CLA 45 terbaharu ini ditambah dengan sistem AMG Dynamic Select yang membolehkan karekter dan mod transmisi berubah mengikut pilihan pemandu dengan hanya memutarkan suis yang terletak dibelakang tuil gear.

Lampu hadapan LED berprestasi tinggi didatangkan standard untuk CLA 45 berbanding hanya opsyen untuk varian lain dalam kelas CLA. Pada bahagian muka, CLA 45 menampilkan rekaan yang seiras dengan Mercedes-AMG A 45 facelift merangkumi bahagian apron hadapan, splitter dalaman berwarna kelabu titanium matte serta sirip hadapan berwarnan hitam kilat. Rekaan baharu pada gril hadapan juga kini diberi kemasan krom perak.

Pada bahagian sisi, bentuk badan Coupe dan Shooting Brake tidak menampakkan apa-apa perubahan. Tetapi pembeli bakal diberikan dua jenis roda aloi rekaan terbaharu untuk dipilih. Pertama ialah roda aloi AMG 18-inci sepuluh jejari berwarna kelabu titanium dibaluti tayar bersaiz 235/40R18. Manakala pilihan kedua pula ialah roda aloi 19-inci AMG jejari bersilang dengan tayar bersaiz 235/35/R19 dan diberi dua pilihan warna iaitu hitam matte atau kelabu titanium.

Pada bahagian belakang, diffuser telah direka semula dan menampilkan empat sirip menegak yang lebih menonjol. Rekaan pada spoiler belakang AMG juga mendapat nafas baharu. Perubahan pada bentuk rekaan keseluruhan kereta ini menurut Mercedes adalah untuk menambahbaikkan aerodinamik kereta ini seiring dengan prestasinya yang turut meningkat.

Mercedes-AMG CLA 45 (C/X117), 2016

Jika anda merasakan rupa paras asal kereta ini tidak cukup agresif, CLA 45 turut hadir dengan pakej kit badan AMG Aerodynamic yang merangkumi splitter hadapan yang lebih besar, flic tambahan, spoiler belakang hitam AMG dan spoiler tambahan pada liang udara di hadapan dan belakang.

Pada bahagian dalaman, panel instrumen dibaluti dengan kulit Artico dan disulam dengan benang merah didatangkan sebagai standard. CLA 45 turut menampilkan skrin paparan infotainmen yang lebih kurus dan lebih besar bersaiz lapan-inci, dihubungkan kepada sistem audio standard 20 USB atau sistem COMAND Online yang boleh dipilih sebagai opsyen.

Trim utama papan pemuka juga kini dilengkapi dengan rekaan bercetak matte diatas permukaan hitam berkilat, disediakan dalam warna merah/hitam sebagai standard, atau hitam/perak jika anda memilih pakej Exclusive.

Pilihan pakej AMG Dinamica Cockpit turut diberikan, dengan bahan gentian mikro yang digunakan pada sebahagian elemen trim, dan juga roda stereng Performance. Emblem ikonik AMG turut dipadankan pada unit kunci kereta dan juga tuil penukar gear untuk menyerlahkan lagi imej AMG pada kereta ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required