Chevrolet Camaro ZL1 baharu – enjin LT4 6.2L supercharged V8, 640 hp, 868 Nm, auto 10-kelajuan

2017 Chevrolet Camaro ZL1

Chevrolet telah pun memperkenalkan Camaro ZL1 yang ditampilkan dengan enjin LT4 6.2 liter supercharged V8 berbanding penjana kuasa LT1 6.2 liter V8 pada SS. Malah bahagian luaran dan dalamannya juga telah banyak dipertingkatkan menjadi lebih mantap dan bergaya.

Enjin V8 ini mampu menghamburkan kuasa sehingga 640 hp dan tork 868 Nm. Malah ia juga dikatakan akan dipadankan dengan transmisi manual enam-kelajuan atau kotak gear automatik baharu 10-kelajuan bersama nisbah keseluruhan 7.39. Bukan itu sahaja, ZL1 ini juga merupakan barisan produk pertama yang dipadankan dengan transmisi ini.

Malah beratnya juga telah dikurangkan sebanyak 90 kg berbanding model sebelum ini. Sementara itu, bahagian luaran ZL1 ini juga telah menjalani ujian terowong-angin lebih 100 jam dan pengesahan dalam ujian trek bagi meningkatkan aerodinamik dan penyejukannya. Bahagian gril atas dan bawah juga boleh dibuka bagi aliran udara yang lebih baik, sementara hudnya pula didatangkan dengan gentian karbon pada bahagian dalam dan pengekstrak haba pada enjin.

2017 Chevrolet Camaro ZL1

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan pemisah hadapan yang lebih besar, dapra hadapan yang lebih lebar, spoiler belakang seperti sayap. Bukan itu sahaja, elemen-elemen terbabit juga telah ditala dengan lebih baik bagi mempertingkatkan ciri aerodinamik untuk lebih kestabilan pada kelajuan yang tinggi. Ia juga memberikan pengendalian yang lebih baik, malah turut menampilkan suspensi magnetik bagi tujuan tersebut.

ZL1 turut menerima padanan rim aluminium 20-inci yang dibaluti tayar Goodyear Eagle F1 Supercar bersaiz 285/30ZR20 di hadapan dan 305/30ZR20 untuk belakang. Malah untuk kuasa membrek yang lebih jitu, ia turut dipadankan dengan brek Brembo bersama kaliper hadapan mono block enam-omboh (dengan logo ZL1) dan dua keping rotor hadapan bersaiz 399 mm.

Di bahagian dalamnya pula, ZL1 dilengkapi dengan tempat duduk hadapan Recaro, roda stereng yang leper di bawah dan tombol gear yang dibaluti kulit lembut. Elemen lain yang ada termasuklah Perakam Data Prestasi Chevrolet, Pemilih Mod Pemanduan, dan ekzos dua-mod.

Bagi menambahkan pengendalian yang lebih mencabar, ZL1 turut didatangkan dengan sistem ekzos dan kemasukan yang digabungkan dengan pengurusan cengkaman prestasi dan perbezaan slip terhad elektronik. Camaro Zl1 ini bakal berada di pasaran dunia sebelum 2016 menutup tirai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required