Thai sekat pelancong masuk ke negara tersebut dengan memandu motorhome dan motosikal

thailand-traffic

Bagi mengawal kemasukan kenderaan asing, pelancong tidak akan dibenarkan memasuki Thailand dengan memandu motorhome mahupun motosikal, laporan Bangkok Post. Walau bagaimana pun, sekatan ini tidak dikenakan terhadap kenderaan yang datang dari Laos, Malaysia dan Singapura, kerana negara-negara ini mempunyai satu perjanjian bagi penggunaan kenderaan antarabangsa.

Dengan itu, kenderaan yang datang dari beberapa negara lain termasuk China, Myanmar, Kemboja dan Vietnam dilarang sama sekali memasuki Thailand, jika tiada sebarang perjanjian atau pun kebenaran yang diuruskan terlebih dahulu sebelum memasuki negara Gajah Putih ini. Sekatan ini turut melibatkan penguatkuasaan perintah bagi kenderaan asing yang cenderung untuk menjadi punca kemalangan atau pun boleh menjejaskan ekologi, menurut Ketua Jabatan Pengangkutan Darat Sanit Phromwong.

Jika ingin memasuki Thailand dengan memandu kenderaan yang dimaksudkan, kebenaran harus dimohon menerusi perkhidmatan pelancongan Thailand, 10 hari sebelum ketibaan. Selepas itu, pegawai rasmi jabatan pengangkutan yang menyelia wilayah berkeaan akan membuat keputusan sama ada satu ‘kad asing’ akan dikeluarkan atau pun tidak. Permohonan ini akan dikenakan bayaran sebanyak 1,000 baht (RM118). Jika kenderaan terbabit mendapat kelulusan pihak berkuasa, ‘kad asing’ tersebut mestilah dipaparkan pada kenderaan tersebut.

Bukan itu sahaja, permit kemasukan ini hanya dikeluarkan dengan tujuan pelancongan sahaja iaitu 30 hari bagi setiap perjalanan dan jangka masa permit tidak boleh melebihi 60 hari dalam setahun. Malah hanya kenderaan dengan sembilan tempat duduk (atau kurang) dan trak pikap dengan berat maksimum 3,500 kg sahaja yang dibenarkan masuk.

Malah jabatan pengangkutan Thai juga akan berkongsi maklumat dengan lain-lain agensi. Jika ada pelancong yang memasuki negara berkenaan melebihi had hari yang ditetapkan, kenderaan mereka akan disita dan kemungkinan besar tidak akan dibenarkan memasuki Thailand pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required