VIDEO: Teaser Mercedes-Benz GLC Coupe sebelum muncul di New York International Auto Show 2016

Imej ‘teaser‘ biasanya disiarkan oleh pengeluar-pengeluar kenderaan untuk memberitahu kepada umum berkenaan model yang mereka bakal lancarkan dalam masa yang terdekat. Keluar dari kebiasaan, Mercedes-Benz tampil berbeza dengan menyiarkan teaser dalam bentuk video untuk Mercedes GLC Coupe yang bakal dilancarkan 23 Mac hadapan di New York International Auto Show (NYIAS) 2016.

GLC versi Coupe ini menampilkan bumbung bahagian belakang yang lebih curam sesuai dengan profil ‘Coupe‘ yang diberi. Video terbabit memaparkan pesaing kepada BMW X4 ini dipandu secara agresif dan melakukan pelbagai aksi menunjukkan ketangkasan dan dinamik pengendaliannya. Bunyi enjin yang garang turut kedengaran, mungkin satu petunjuk dari Mercedes yang GLC Coupe bakal dikeluarkan dalam varian AMG.

Rupa luaran pada GLC Coupe ini nampaknya tidak lari jauh dari rupa yang pernah di prebiu dalam bentuk konsep di Shanghai Motor Show dan beberapa foto spyshot yang tersebar. Mungkin untuk versi produksi akhir nanti beberapa ubahsuai kecil akan dilakukan.

Mercedes-Benz-GLC-Coupe-teaser-e1458184340175_BM

GLC Coupe yang dipaparkan dalam video ini masih lagi disaluti penyamaran pada bahagian hadapan dan belakang. Namun, berdasarkan spyshot crossover ini, penyamaran tersebut tidak banyak menyembunyikan rupa sebenarnya.

Kebanyakkan elemen rekaan GLC Coupe ini adalah seiras dengan ‘abang besar’ nya iaitu GLE Coupe, di mana GLE Coupe tersebut merupakan versi “Coupe” model GLE. Juga berdasarkan spyshot sebelum ini, spoiler belakang, cermin belakang dengan bentuk melengkung, kedua-dua lampu belakang yang berhubung dengan trim jalur dan posisi lencana adalah seiras dengan GLE Coupe.

Unit janakuasa akan diumumkan oleh Mercedes-Benz semasa penampilan sulung crossover ini minggu hadapan. Tetapi boleh dijangkakan, ia bakal dikuasakan dengan unit petrol dan diesel yang sama seperti GLC sedia ada.

GALERI: Spyshot Mercedes-Benz GLC Coupe


GALERI: Mercedes-Benz GLC

GALERI: Mercedes-Benz GLE Coupe

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required