Alat telematik untuk memantau bas tidak diwajibkan

MK02_160208_KTB_SKYVIEW

Menurut laporan The Sun Daily, cadangan daripada Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP) untuk melengkapkan bas dengan alat telematik telah digugurkan. Sistem tersebut kekal sebagai pilihan untuk operator bas buat masa sekarang, dan ia tidak lagi wajib dalam terma MMIP.

Keputusan itu dicapai berikutan mesyuarat bersama penyedia insuran, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Bank Negara, dan pihak-pihak yang berkaitan dengan pengendali perkhidmatan bas awam di Malaysia. Operator bas sendiri sejak awal lagi tidak bersetuju untuk memasang alat tersebut, atas faktor kos yang tinggi mencecah RM3,400 secara keseluruhan yang mana sebahagian RM2,300 untuk alat telematik itu sahaja, RM200 untuk upah pemasangan, dan lagi RM900 adalah yuran tahunan perkhidmatan tersebut.

Sebelum ini pihak MMIP menyatakan alat telematik tersebut adalah dibina untuk “melindungi jutaan penumpang dengan memperkenalkan telematik insuran.” Sistem ini berupaya mengesan prestasi dan kelakuan pemandu bas, dan juga kelajuan kenderaan dan lain-lain maklumat berkaitan.

Ini akan membolehkan pihak MMIP, atau pihak berkuasa lain mempunyai akses untuk memantau secara lebih dekat operator bas dan kenderaan mereka. Ia juga menyatakan penyedia insuran boleh mengenalpasti kumpulan berisiko tinggi seperti pemandu muda.

express-bus-coach-1

Operator bas mungkin boleh menghembuskan nafas lega sekarang, tetapi SPAD sedang menimbangkan langkah penyelesaian yang lain untuk masa hadapan. “Kami sudah pun mempunyai mekanisma mengesan untuk bas ekpres dan bas berhenti-henti disambungkan terus ke Hab Pemantaun Prestasi SPAD,” kata Mohd Azharuddin Mat Sah, CEO SPAD.

“Sekarang dengan penglibatan alat telematik, kami akan berbincang dengan lebih lanjut dengan pihak yang terlibat untuk membuat keputusan akhir memilih alat pengesan yang sesuai untuk semua pihak,” tambah beliau. Malah katanya lagi, kerajaan akan membuat keputusan akhir untuk memilih sistem mana yang akan dikuatkuasakan.

Walaupun pemasangan sistem telemetik kekal diberikan hanya sekadar pilihan, operator bas yang secara sukarela untuk memasang alat tersebut akan ditawarkan diskaun istimewa oleh pihak MMIP. “Operator bas akan diberikan pilihan sama ada untuk membayar tuntutan muatan berganda atau memasang alat telematik tersebut secara sukerala di mana mereka akan menikmati subsidi yang besar dari MMIP, seperti diskaun sebanyak 10% untuk premium asas muatan dan pengeculian pada premium muatan berdasarkan tuntutan berganda,” kata CEO MMIP, Manogaran Sinnathamby.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Flynn on Jan 13, 2019 at 12:26 am

    While audits are done around the RNG to check their
    accuracy and justness, these auditors don’t examine the connected methods and subroutines.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required