Honda dalam usaha lengkapkan jentera dua roda mereka dengan transmisi klac berkembar (DCT)

2009 Erion Racing Honda CPeris.

2009 Erion Racing Honda CPeris.

Volkswagen Group merupakan pengeluar pertama menggunakan kotak gear klac berkembar (DCT) untuk kereta produksi mereka, manakala Volvo pula merupakan pengeluar pertama menggunakan transmisi tersebut untuk produksi trak mereka. Kini, transmisi dengan penukaran gear paling pantas tersebut bakal dipasang pula pada motorsikal sport yang sedang dibangunkan oleh Honda

Laporan mengatakan Honda kini dalam peringkat pertengahan membina transmisi DCT yang sesuai digunakan untuk motorsikal sport. Menurut laporan visordown, Jurutera DCT Honda Kosaku Takahashi berkata usaha pembangunan teknologi DCT untuk digunakan pada motorsikal berprestasi tinggi kini sedang berjalan.

Beberapa motorsikal dalam barisan jentera dua roda keluaran Honda bakal dilengkapi kotak gear tersebut sebagai ciri standard ataupun opsyen termasuk siri NC, CT, VFR, NM4 Vultus dan juga skuter-super Integra. Honda CRF1000L Africa yang sebelum ini di prebiu dalam bentuk adventure turut dilengkapi transmisi DCT tersebut.

2014 Honda CTX Technology.

2014 Honda CTX Technology.

Kotak gear DCT sebelum ini tidak dipadankan pada motorsikal sport dan perlumbaan kerana saiznya yang besar. Dengan penggunaan dua unit klac juga menyebabkan berat keseluruhan sesebuah motorsikal tersebut juga bertambah lebih kurang 10 kg.

Motorsikal Honda yang dipadankan dengan kotak gear DCT akan mempunyai tiga mod transmisi, yang boleh dipilih menggunakan suis pada pod bar hendal. Mod ‘D’ akan berfungsi seperti mod ‘D’ transmisi automatik kereta, pilih mod tersebut dan terus pulas pendikit, penukaran gear akan berlaku secara automatik.

Mod ‘S’ pula akan memendekan masa penukaran antara nisbah gear, membuatkan motorsikal tersebut beraksi lebih lincah. Dengan memilih mod ‘M’ pula membolehkan penunggang menukar gear secara manual dengan sepasang suis penukar gear yang diletakkan di pod bar hendal sebelah kiri.

Walaupun sesetengah pendapat yang mengatakan dengan kotak gear DCT ini menjadikan sesebuah motorsikal itu bersifat seperti sebuah skuter, Honda nampaknya mempunyai pendapat yang berbeza, terutamanya dari sudut prestasi. Takahashi menjelaskan jika dua buah motorsikal dengan berat yang sama berlumba – sebuah dengan kotak gear tradisional dan sebuah lagi dilengkapi dengan DCT, motorsikal yang dilengkapi dengan kotak gear DCT akan lebih laju kerana penukaran gear yang lebih lancar dan transmisi dengan kuasa yang berterusan dibekalkan pada unit janakuasa.

Ini akan menjadikan proses penukaran gear sama ada menaik atau menurun menjadi lebih lancar, dan menghilangkan ‘jerk‘ yang dihasilkan oleh operasi klac dan penukaran gear pada kotak gear biasa. Motorsikal Honda yang menggunakan DCT ini juga turut menawarkan opsyen penukar gear kaki pada posisi standard, membolehkan penunggang menukar gear secara manual dengan cara biasa.

Takahashi agak keberatan untuk memberitahu berapa lama lagi tempoh yang akan diambil Honda untuk membina motorsikal sport yang dilengkapi DCT, atau bila jentera seumpanya akan berada dalam pasaran, di mana buat masa sekarang penunggang hanya cenderung kepada kuasa kuda semata-mata berbanding bagaimana kuasa kuda tersebut dapat dikawal dan digunakan sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required