Pembinaan trak pikap Mercedes-Benz fokuskan gabungan kegunaan untuk bekerja dan bermain

mercedes-benz-pickup_BM

Trak pikap Mercedez-Benz (diasaskan dari Nissan Navara NP300) yang bakal dikenali dengan nama X-Class atau Z-Class, akan hadir dengan bentuk yang memfokuskan penggunaan untuk tujuan kerja dan gaya hidup, lapor CarAdvice.

“Ia akan hadir dengan versi yang lebih kepada penggunaan komersil dan versi yang lebih kepada penggunaan individu seperti kereta penumpang,” kata Ola Kallenius, ahli lembaga pengurusan Daimler AG, pemasaran dan jualan Mercedes-Benz Cars. Tambah beliau, “anda akan mendapat versi yang lebih berorientasikan kenderaan komersil daripadanya, kepada sesuatu yang lebih bersifat individual.”

Trak pikap ini akan dibina oleh pihak divisi van Mercedes-Benz tetapi untuk pasaran seperti Australia, ia akan dijual melalui pengedar kereta penumpang, menurut Kallenius. Ia akan dilengkapi dengan ciri-ciri menarik sebuah Merc, termasuk kemasan mewah dan berkualiti tinggi, di mana AMG line mungkin akan hadir bersama.

CEO Mercedes-AMG, Tobias Moers sebelum ini berkata, “setakat ini kami telah berbincang berkenaan pakej iaitu pakej roda, pakej ‘line’ dan kosmetik. Selepas itu kami berbincang dengan lebih terperinci untuk membuat versi AMG terhadap kereta berkenaan. Sehingga sekarang masih lagi tiada perancangan untuk melakukannya”

Ini bermaksud versi AMG sama ada 43 Sport atau 63 AMG dengan enjin V8 adalah tidak mungkin, kerana tiada potensi dalam pasaran. “Saya rasa potensi pasaran tiada disitu. Dan juga dengan kesukaran, dan struktur projek yang mencabar, bersama Nissan dan yang lain – tidak. Tidak mengatakan ia tidak, tetapi buat masa sekarang, tidak,” jelas Moers.

Sementara itu, Kallenius turut menambah, “Saya tidak mengatakan ia berada diatas senarai untuk AMG, kerana segmen trak pikap tidak perlu dikaitkan dengan kereta berprestasi tinggi untuk kegunaan litar. Ia adalah tidak mungkin.”

Untuk pasaran, Mercedes-Benz akan menghantar trak tersebut ke Amerika Selatan, Afrika, Australia dan sebahagian dari Eropah. Ia tidak akan diperkenalkan ke pasaran Amerika Syarikat kerana bersaiz agak kecil untuk pasaran tersebut. Kallenius enggan untuk memberikan perincian yang lebih dalam berkenaan trak tersebut, tetapi beliau menjelaskan model tersebut akan menerapkan falsafah Mercedes-Benz dalam soal keselamatan.

“Jika anda berbicara berkenaan SUV, sememangnya SUV ini mempunyai standard yang sama seperti kereta penumpang kami,” kata beliau. Pengenalan rasmi trak ini adalah dijangkakan pada 2019, tetapi sebelum itu, imej awalan mungkin boleh dilihat dalam masa 12-18 bulan akan datang.

GALERI: Spyshot Mercedes-Benz X Class

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required