Polis Trafik KL nekad hapuskan aktiviti mat rempit

2015-mat-rempit-3-e1444095369383_BM

Polis Trafik Kuala Lumpur berazam untuk menghapuskan aktiviti mat rempit hingga ke akar umbi. Menurut Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur ASP Mohd Nadzri Hussain, pihaknya akan melaksanakan pelbagai strategi termasuk penubuhan pasukan pengawasan khas, “Unit 42” yang dilancarkan untuk menjamin kesejahteraan orang awam di jalan raya, laporan theSun.

“Mat Rempit bukanlah perkara yang baharu. Sebelum ini aktiviti mereka cuma lumba haram, tapi kini makin ramai di antara mereka yang terlibat dengan jenayah lain termasuk pecah cermin kereta.

“Dengan adanya “Unit 42” yang ditubuhkan di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk pemanduan berbahaya dan melulu, mereka yang ditahan atas kesalahan ini akan dipastikan menerima hukuman yang setimpal, ujar Mohd Nadzri.

Beliau turut berkata, pasukan itu disertai 20 orang pakar dari unit khas polis trafik untuk menjejaki samseng jalanan ini.

“Pasukan ini akan berpakaian biasa dan melakukan pemantauan di jalan raya dan akan melakukan tigas-tugas penyamaran bagi mendapatkan informasi.

PG01_040114_MAT REMPIT

“Sesetengah Mat Rempit datangnya dari daerah seperti Kajang, Serdang dan banyak lagi dan mereka akan berkumpul pada malam minggu dan cuti umum untuk melakukan aktiviti mereka. Kami tahu di mana lokasi mereka berkumpul dan akan menggempur kawasan terbabit,” tambahnya lagi.

Menurut Mohd Nadzri, Mat Rempit merujuk pada individu yang sering menunggang motosikal secara berbahaya di jalan raya tetapi tidak semuanya terbabit dengan jenayah. Walau bagaimana pun, beliau tidak menolak kemungkinan, segelintir Mat Rempit apabila berkumpul, boleh mendorong mereka melakukan jenayah termasuk kes ragut.

Mengikut rekod, pada tahun 2015, seramai 222 penunggang motosikal telah ditahan di sekitar kawasan bandar dan didakwa di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana menunggang secara berbahaya. Manakala 223 penunggang ditahan di bawah akta yang sama pada tahun 2014 dan 220 pada tahun 2013.

“Pada tahun 2015 sahaja, Polis Trafik KL telah mengeluarkan sebanyak 21,719 saman trafik untuk penunggang motosikal dalam 351 operasi. Di mana 222 penunggang motosikal telah ditahan atas kesalahan menunggang secara berbahaya,” ujar Mohd Nadzri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required