Servis Pemeriksaan Bergerak Premier Puspakom sasar 60,000 unit kenderaan untuk diperiksa tahun ini

Puspakom Mobile Inspection Unit -01

Puspakom menjangkakan sekurang-kurangnya 60,000 unit kenderaan akan menggunakan servis Pemeriksaan Bergerak Premier mereka tahun ini, lapor The Star. Syarikat berkenaan mengatakan servis yang disediakan menerusi unit pemeriksaan bergerak mereka itu telah berkembang dengan stabil sejak 2013.

Menurut ketua bahagian operasi servis premier Puspakom, Mohd Zuha Mohd Yusof, syarikat pemeriksaan kenderaan berkomputer tersebut mempunyai enam buah treler yang sarat dengan kelengkapan untuk kerja-kerja memeriksa kenderaan di seluruh negara buat masa sekarang.

“Ia menawarkan servis yang sama seperti di pusat-pusat pemeriksaan Puspakom lain. Bezanya ialah melalui servis ini, kami boleh pergi ke tempat pelanggan terutamanya bagi mereka yang mempunyai kenderaan komersial yang banyak,” jelasnya. Malah Mohd Zuha menambah lagi, servis ini agak popular di Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang.

puspakom-1

Unit bergerak ini berupaya untuk membawa kesemua peralatan yang diperlukan untuk memeriksa kenderaan seperti yang termaktub dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987, kecuali untuk pemeriksaan awalan. Ia terdiri dari pemeriksaan rutin, khas, penukaran hak milik kenderaan dan juga pemeriksaan secara sukarela – termasuk pemeriksaan pengesahan nombor casis dan enjin, bahagian atas kenderaan, bahagian bawah kenderaan, sistem brek dan juga suspensi.

Kadar yuran dan caj untuk setiap pemeriksaan adalah berbeza, bergantung pada jenis pemeriksaan yang dilakukan dan jenis kenderaan tersebut. Puspakom turut menyatakan proses pemeriksaan tersebut adalah cepat dan mudah serta keputusan pemeriksaan akan diumumkan segera kepada pelanggan sebaik sahaja selesai diperiksa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required