PSA Peugeot Citroen dilapor akan membina trak pikap

Peugeot 504 pick-up

Autocar UK dan Auto Express melaporkan PSA Peugeot Citroen mungkin akan membina trak pikap dalam usaha untuk mengembangkan lagi pasaran mereka.

Menurut laporan Autocar, syarikat pengeluar kenderaan dari Perancis tersebut dijangka akan mendedahkan pelan pertumbuhan enam-tahun, diberi nama “Push to Pass” pada 5 April akan datang, dengan menjangkakan sebuah trak pikap satu-tan sebagai salah satu strategi.

Apabila ditanya berkenaan kenderaan sedemikian, CEO Peugeot Maxime Picat berkata, “Kami sentiasa mempertimbangkan pasaran trak pikap sebagai satu peluang, ia sebahagian dari sejarah kami. Kami akan berfikir berkenaannya. Kami akan mengemaskini strategi kumpulan kami pada hari selasa, 5 April, dan kami akan maklumkan kereta mana yang kami sasarkan. Saya akan mendedahkan selanjutnya kemudian.”

CEO PSA Eropah, Denis Martin turut senada dengan kenyataan Picat. “Mungkin. Anda akan melihatnya. Ia bukan persoalan untuk hari ini, tetapi anda akan lebih mengetahui pada minggu hadapan,” kata beliau.

2016-Toyota-Hilux-preview

Toyota Hilux 2016

Masalah dengan skala ekonomi mungkin akan menyaksikan PSA Peugeot Citroen tidak membangunkan trak pikap berkenaan sendirian, ini bermaksud mereka mungkin akan berkerjasama dengan pihak yang pernah berkoloberasi dengan mereka sebelum sebagai pilihan yang lebih mudah untuk dilaksanakan.

PSA sebelum ini telah pun membina van Peugeot Boxer dan Citroen Jumper berdasarkan Fiat Ducato, tetapi projek seterusnya mungkin tidak akan berdasarkan trak Fiat kerana pengeluar dari Itali tersebut hanya mempunyai sebuah trak pikap yang dibina sendiri iaitu Fiat Toro, manakala trak pikap Fiat Fullback dengan casis ladder-frame tradisional, dibina berasaskan Mitsubishi Triton.

Oleh itu, kerjasma yang lebih praktikal untuk PSA mungkin akan dicapai dengan Toyota yang sebelum ini telah membina bersama kereta bandar Peugeot 108 dan Citroen C1 berasaskan Toyota Aygo, dan juga van Peugeot Traveller dan Citroen SpaceTourer berdasarkan Toyota Proace. Jadi ada kemungkinan trak pikap PSA akan dibina berasaskan Toyota Hilux.

Jika PSA Peugeot Citroen mengambil keputusan untuk bekerjasama dengan Toyota, ia akan menjadi syarikat kedua yang dikhabarkan akan membina trak pikap berdasarkan Toyota Hilux, setelah Mazda mengumumkan sedang membina Mazda BT-50 generasi seterusnya juga berdasarkan Hilux, menamatkan hubungan kerjasama yang lama mereka bersama Ford.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required