Toyota five year warranty

Berita baik untuk peminat dan pemilik Toyota. UMW Toyota kini telah memperkenalkan pakej waranti lima-tahun untuk semua model jualan mereka bermula 1 April 2016. Pakej tersebut juga menyebut perlindungan waranti lima-tahun itu diberikan tanpa batasan perbatuan kecuali untuk model Hilux dan Hiace yang dihadkan pada 150,000 km.

Pakej waranti pengeluar baharu ini menggantikan pakej waranti tiga-tahun atau 100,000 km sebelum ini, meletakkan pakej waranti UMW Toyota setara dengan Honda Malaysia yang menawarkan waranti lima-tahun tanpa had perbatuan untuk semua modelnya. Edaran Tan Chong Motor walau bagaimanapun masih kekal dengan pakej waranti tiga-tahun/100,000 km untuk semua model Nissan yang dijual oleh mereka.

Walaupun dihadkan pada 150,000 km, Hilux dan Hiace masih lagi menjadi kenderaan komersial yang mempunyai perlindungan waranti paling lama dalam pasaran. Toyota Hilux misalnya, mempunyai kadar perbatuan yang dilindungi waranti lebih 50,000 km dan dua tahun lebih lama berbanding Ford Ranger, Mitsubishi Triton, Isuzu D-Max dan Nissan Navara.

Waranti tersebut adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak UMW Toyota, dan bukan oleh syarikat insuran lain. Waranti lima-tahun berkenaan juga adalah diberikan kepada unit kenderaan yang dijual, bermaksud kenderaan tersebut masih lagi dilindungi waranti walaupun sudah dijual kepada pemilik lain dalam jangka masa lima tahun itu. Sudah tentu bergantung kepada terma dan syarat, unit kenderaan terbabit perlu diservis mengikut jadual oleh wakil servis Toyota yang bertauliah bagi membolehkan perlindungan waranti tersebut kekal sah.

8457_04 5yearsW_PressAd_TheStar_37cmX26.1cm

Untuk nota, kenderaan yang dibeli bukan untuk kegunaan persendirian seperti teksi, kereta sewa, dan digunakan untuk mengangkut barangan tidak tertakluk pada waranti lima-tahun ini. Ia masih kekal dengan waranti tiga-tahun/100,000 km sebelum ini.

Pemilik Toyota sedia ada yang masih dengan waranti yang sah dan diservis mengikut terma perlindungan waranti tetapi kenderaan mereka didaftarkan sebelum 1 April 2016, mereka masih boleh menikmati pakej waranti tambahan dua-tahun serta tambahan had perbatuan 10,000 km (sehingga 110,000 km) dengan pembelian pakej waranti tersebut.

Harga untuk pakej waranti tambahan itu masih belum lagi diumumkan, tetapi ia akan berbeza untuk setiap model. Pelanggan yang membeli pakej tersebut juga akan menerima pakej servis ‘MaxCheck Advance’ secara percuma. Tawaran untuk menaiktaraf pakej waranti sedia ada ini hanya sah sehingga 30 September 2016, jadi jika anda berminat, hubungi wakil servis pilihan anda untuk mendapatkan harga sebenar pakej waranti ini.