Melaka nantikan undang-undang sah bagi Uber, Grab

uber-x-car_BM

Sementara Uber dan GrabCar masih belum ada di Melaka, Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan, pemulihan projek dan perdagangan negeri, Datuk Lim Ban Hong, berkata, pihaknya masih menantikan maklumbalas daripada kerajaan berhubung dengan perkhidmatan ini.

“Melaka masih menantikan keputusan kerajaan pusat mengenai perkara ini. Setakat ini, kami masih tidak menerima sebarang permohonan untuk pelaksanaan sistem ini (Uber dan Grab) di sini, tetapi kami akan mempertimbangkannya apabila kerajaan pusat sudah membuat keputusan,” ujarnya kepada Bernama.

Beliau turut menyarankan agar Uber, Grab dan teksi biasa supaya bersaing secara sihat dan menggunakan platform yang sama iaitu menawarkan perkhidmatan terbaik kepada para pelanggan. Tambahnya lagi, perkhidmatan Uber dan Grab seharusnya mengkaji lebih terperinci bagaimana hendak mengelakkan masalah sebegini.

Terbaru, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mendedahkan akan melancarkan aplikasi dalam talian, seperti yang digunakan oleh Uber dan Grab, untuk teksi konvensional sedia ada.

Lim menjelaskan, kerajaan negeri Melaka sentiasa memastikan agar semua jenis perkhidmatan teksi ini menggunakan meter bagi tambang penumbang. Beliau berkata, SPAD telah menerima 51 aduan daripada penumpang yang dikatakan telah ditipu bila ada teksi tidak menggunakan meter, malah dikenakan tambang yang lebih tinggi.

“Kami telah mengadakan beberapa perbincangan dengan pihak berkuasa termasuk SPAD Melaka. persatuan teksi dan kereta peribadi yang menawarkan perkhidmatan ini di sini dan kini sedang dalam peringkat terakhir untuk menentukan keputusannya,” jelas Lim.

“Terdapat lebih 1,000 syarikat operasi kereta persendirian (yang dilantik) di negeri ini dan setakat ini tiada aduan tentang tidak menggunakan meter dilaporkan,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required