VIDEO: Ciri-ciri pada Honda Civic 2016 ditonjolkan

Ketika kita sedang menunggu saat untuk Honda Civic 2016 dilancarkan di Malaysia, Honda Thailand kini sedang giat mempromosikan kereta tersebut dengan menyiarkan beberapa video menunjukkan ciri-ciri dan teknologi pada sedan segmen-C berkenaan, yang kini sudah pun mula dijual di pasaran Thai.

Model yang membintangi siri video ini adalah dari varian tertinggi dalam barisan Civic pasaran Thai iaitu Turbo RS, dikuasakan dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo menjana 173 hp dan tork maksima 220 Nm bermula 1,700 hingga 5,500 rpm, dipadankan dengan kotak gear CVT.

Prestasi hasil gabungan teknologi VTEC dan pengecas turbo sebenarnya sudah cukup komersial untuk menaikkan nama Civic baharu ini, tetapi apa yang mahu ditonjolkan disini ialah ciri-ciri sampingan padanya yang boleh membuatkan ia sukar ditandingi dalam pasarannya. Untuk permulaan, anda boleh menghidupkan enjin ini dari luar kereta menggunakan butang pada alat kawalan kunci pintar, sambil menghayati bentuk badan kereta ini.

Melangkah masuk kedalam kabin, pemandu akan dihidangkan dengan skrin TFT LCD (digelar sebagai Driver Information Interface) yang memberikan pelbagai informasi bukan sahaja takometer dan meter kelajuan digital, ia juga turut memberikan informasi berkenaan sistem infotaimen dan sistem komputer perjalanan pada satu tempat. Jadi sebagai pemandu, mata anda hanya perlu digerakkan sedikit kebawah ketika memandu untuk memperolehi segala maklumat tersebut tanpa menggerakkan kepala.

Untuk sistem infotaimen pula, sistem Advanced Display Audio Civic dilengkapi dengan skrin sesentuh tujuh-inci yang turut dilengkapi aplikasi Apple Carplay dan Siri Eyes Free. Gabungan sistem dan aplikasi ini membolehkan anda menggunakan skrin tersebut untuk mengawal fungsi-fungsi pada telefon pintar, yang pastinya menyenangkan apabila anda mahu memainkan muzik dari telefon dan juga penggunaan alat hands-free.

Fungsi sistem Honda LaneWatch turut diperkenalkan, tetapi ia hanya dilengkapi pada varian Turbo RS. Sistem ini membantu pemandu memberikan gambaran yang lebih jelas, termasuk bahagian yang tidak boleh dilihat pada cermin sisi sebelah kiri, tanpa memusingkan kepala kearah tersebut. Dengan hanya menekan suis pada tuil isyarat, visual dari kamera yang diletakkan dibawah cermin sisi sebelah kiri akan terus dipaparkan pada skrin sesentuh sistem infotaimen.

Semua ciri-ciri ini adalah sebahagian dari spesifikasi Civic pasaran Thai. Adakah ia akan turut dilengkapi untuk Civic pasaran Malaysia? Ini akan hanya diketahui semasa pelancarannya disini nanti, yang dijangkakan akan berlangsung setelah “Civic terbaik pernah dibina” ini dilancarkan di Indonesia dan Filipina.

GALERI: Honda Civic 2016 Spesifikasi Thai

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required