Harga kenderaan dijangka turun pada 2018 – Azalina

JB09_010815_AZALINA

Harga kenderaan dijangka akan turun sebanyak 30% menjelang 2018, ujar Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said.

Kata Azalina, penurunan harga kenderaan ini adalah secara berperingkat-peringkat iaitu dari 20%, laporan News Strait Times.

“Terdapat pelbagai langkah yang dilakukan termasuk memberikan geran insentif bagi mengurangkan jumlah duti eksais kepada syarikat pengeluar kenderaan dan juga termasuk nilai-tambah bagi komponen automotif tempatan.

“Insentif ini dilihat dapat memberikan kesan terhadap pengurangan harga jualan yang pernah direkodkan pada tahun 2013 iaitu sebanyak 3%, diikuti dengan 7% pada 2014 dan 2.7% pada 2015,” ujarnya.

toll booth

Berkenaan dengan kadar tol pula, Azalina memberitahu sejak tahun 2008, kerajaan telah berunding dengan syarikat konsesi lebuhraya untuk mengurangkan beban kadar tol yang ditanggung oleh pengguna. “Rundingan ini adalah bagi mencari mekanisme terbaik bagi mengurangkan kadar tol dengan situasi ‘menang-menang’ untuk semua pihak yang terlibat, termasuk kerajaan, konsesi, pelabur dan pengguna,” jelasnya.

Katanya lagi, “Hasil rundingan tersebut, keputusan untuk menaikkan kadar tol lebuhraya ditangguhkan sejak lapan tahun yang lalu, dari 2008 hingga 14 Oktober 2015.”

Ini turut melibatkan keputusan lain termasuklah menghapuskan kutipan tol dan penutupan lapan plaza tol di enam buah lebuhraya, mengurangkan kadar tol yang melibatkan tiga konsesi lebuhraya, menstruktur semula kadar tol di lebuhraya dan menyemak semula klausa dalam perjanjian konsesi, termasuk klausa semakan mekanisma tol.

Kenyataan ini adalah bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Lim Lip Eng (DAP-Segambut) yang bertanya janji kerajaan dalam Pilihanraya lalu untuk mengurangkan harga kereta dan mengurangkan kadar bayaran tol.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required