AES kutip saman bernilai RM96 juta sejak 2012

AES_Camera

Sebanyak RM96 juta telah dikutip dari pesalah trafik yang dikesan menerusi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) sejak ia mula dikuatkuasa pada September 2012, ujar Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Jumlah tersebut adalah dari 2,034,264 saman yang dikeluarkan tetapi hanya 85% sahaja yang telah dibayar, laporan The Star.

“Berdasarkan analisa yang dikeluarkan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), kadar kematian di 14 kawasan yang cenderung dengan kemalangan menunjukkan penurunan dari 19 hingga 12 kes dalam tempoh lapan bulan pertama selepas AES diimplementasikan,” ujarnya secara bertulis bagi menjawab soalan Hee Loy Sian (PKR-Petaling Jaya Selatan).

Hee bertanya pada kementerian terbabit tentang jumlah saman yang dikutip sejak pelaksanaan AES dan jumlah saman yang telah dibayar.

Menurut kajian Miros, secara purata, kadar pematuhan di kalangan pengguna jalan raya bagi had laju di enam lokasi AES bertambah dari 63% menjadi 91%.

Liow turut menjawab secara bertulis bagi memberikan maklumbalas atas pertanyaan yang dikemukakan oleh Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru), yang ingin mengetahui tentang sistem demirit Kejara. Menurut Liow, sebanyak 4,000 lesen telah digantung oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di bawah sistem berkenaan antara tahun 2005 dan 2011.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • For about 3 years RM96 million! But at the same time accident death increase and highway always jam on weekend, not to mention during festive holiday! Some things is not right!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required