VIDEO: Nissan GT-R catat rekod drift terlaju di dunia – 304. 96 km/j, dengan GT-R pacuan belakang 1,380 hp!

Berapa kelajuan paling laju pernah anda pandu di jalan lurus dan apa perasaan anda ketika mencapai kelajuan tersebut?

Nissan telah menyiarkan video mereka mencatatkan Rekod Dunia Guinness terbaharu – Sebuah Nissan GT-R yang dipandu pada kelajuan lebih 300 km/j, dalam keadaan menggelangsar!

Nissan GT-R 2016 yang digunakan untuk mencatatkan rekod drift dengan kelajuan 304.96 km/j dan sudut drift 30 darjah ini telah ditala dengan bantuan pakar dari Nismo. Ia dipandu oleh Masato Kawabata, juara kejohanan D1 Grand Prix di Jepun, yang turut memandu GT-R berkuasa lebih dari 1000 hp dalam siri kejuaraan tersebut.

Nissan-GT-R-world-record-fastest-ever-drift-3-e1460079871222_BM

GT-R tersebut dikatakan dijana oleh enjin 4.0 liter berkuasa 1,380 hp yang spesifikasi ubahsuainya tidak diperincikan pada video tersebut. Tidak seperti GT-R versi produksi yang memacu ke-empat-empat roda menerusi sistem pacuan empat roda Attesa E-TS Pro, GT-R ini hanya memacu kedua belah tayar belakang sepenuhnya.

Tidak dinyatakan enjin apa yang digunakan pada jentera ini. Tetapi boleh dijangkakan ia masih menggunakan enjin VR38DETT V6 asal GT-R, dengan kit stroker GR40 Greddy Trust yang menaikkan kapasiti asal 3.8 liter enjin tersebut menjadi 4.0 liter, sama seperti jentera GT-R Greddy 35RX yang dipandu Kawabata dalam kejohanan D1GP.

Untuk memastikan keselamatan, rekod ini dibuat oleh Kawabata dan GT-R di kawasan tertutup iaitu landasan kapal terbang sepanjang tiga kilometer, Lapangan Terbang Antarabangsa Fujairah yang terletak di UAE.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required