Honda panggil semula 143,137 kereta di Jepun kerana masalah pengepam beg udara buatan Daicel

Honda airbag

Honda telah melakukan kempen panggil semula yang melibatkan sebanyak 143,137 unit kenderaan Life kei car dan Acty kei truck di Jepun, ekoran insiden yang disebabkan oleh pengepam beg udara yang gagal berfungsi ketika kemalangan, dan menyebabkan pemandu mengalami kecederaan.

Menurut laporan Automotive News, sistem beg udara terbabit bukan yang dibekalkan oleh Takata, tetapi oleh Daicel iaitu firma Jepun yang berkepakaran dalam menghasilkan pengepam beg udara. Menurut jurucakap Honda, Misato Fukushima, pengepam beg udara tersebut didapati “tidak sesuai dan halaju yang tidak sesuai”.

Beliau menambah, pengepam yang dipadankan bersama sistem beg udara yang dihasilkan oleh Nihon Plast Co, dan tidak akan digantikan dengan komponen Takata yang bermasalah. Daicel juga dikatakan telah menghentikan pengeluaran bagi sistem pengepam ini dan bersedia memberikan kerjasama dengan Honda bagi menangani situasi ini.

Beberapa hari lalu, sebanyak 160,000 unit Honda Jazz dan HR-V di Jepun telah dipanggil semula ekoran komponen roda stereng yang dikesan mengalami kerosakan. Pada Julai tahun lalu, syarikat pengeluar kenderaan terkemuka itu juga telah memanggil semula lebih enam juta kenderaan di seluruh dunia akibat masalah pengepam beg udara buatan Takata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required