Syed Zainal sifatkan kenyataan Azalina dakwa harga kenderaan akan turun tidak matang dan tidak realistik

syed zainal

Bekas CEO Proton Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir mengkritik kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Azalina Othman berhubung jangkaan yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang mengatakan harga kereta bakal turun sehingga 30% menjelang 2018.

Menyifatkan kenyataan Azalina tersebut sebagai tidak matang, Syed Zainal berkata beliau sepatutnya menyediakan penjelasan yang lebih terperinci berhubung niat kerajaan untuk menurunkan harga kenderaan untuk mengelakkan salah faham antara pengeluar kenderaan dan orang ramai.

“Tidak pernah berlaku dalam sejarah harga kereta jatuh secara drastik pada masa yang sama harga barangan lain sedang meningkat. Pada saya, kenyataan Azalina tersebut adalah tidak matang dan tidak realistik. Perlu untuk bertanya kepada beliau bagaimana beliau mahu menurunkan harga kenderaan sehingga 30%. Jika kerajaan menurunkan kadar cukai (duti eksais), barulah ia agak senang untuk dicapai.” kata beliau kepada FMT.

JB09_010815_AZALINA

Beberapa hari sebelum ini, Azalina dilaporkan berkata dalam kenyataan balas bertulisnya kepada Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng yang harga kenderaan akan diturunkan secara berperingkat. Sebelum itu, Lim telah bertanya kepada menteri tersebut berhubung janji kerajaan untuk menurunkan harga kenderaan secara berperingkat sehingga 20 ke 30% seperti yang dijanjikan di dalam manifesto pilihanraya umum ke-13 lalu.

“Terdapat pelbagai langkah yang dilakukan termasuk memberikan geran insentif bagi mengurangkan jumlah duti eksais kepada syarikat pengeluar kenderaan dan juga termasuk nilai-tambah bagi komponen automotif tempatan.” kata beliau.

“Insentif ini dilihat dapat memberikan kesan terhadap pengurangan harga jualan yang pernah direkodkan pada tahun 2013 iaitu sebanyak 3%, diikuti dengan 7% pada 2014 dan 2.7% pada 2015,” ujar beliau lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required