VIDEO: Volvo XC90 T8 ‘mencuri kuasa’ dari kereta lain

Sebuah video telah disiarkan oleh pihak Volvo yang menunjukkan Volvo XC90 T8 secara bijak ‘mencuri’ kuasa dari kenderaan lain. Video yang diberi tajuk “Highway Robbery” tersebut telah dihasilkan dengan bantuan syarikat pengiklanan, Grey New York.

Video ini menampilkan Volvo XC90 hibrid plug-in sebagai watak utama, tetapi ia memfokuskan bagaimana kuasa elektrik dapat dihasilkan secara luar biasa untuk mengecas SUV tersebut. Menggunakan pam peristalsis binaan khas bersama tikar khas yang dihamparkan di atas jalan, bila mana ada kenderaan yang melintasinya, kuasa elektrik akan menjana stesen pengecas, seterusnya mengecas XC90 yang dihubungkan.

“Tiub-tiub yang dipasang di bawah hamparan tikar dipenuhi dengan air, dan apabila kereta di pandu diatasnya, ia akan menghasilkan tekanan pada tiub dan air akan memberikan kuasa hidraulik mengikut arah pergerakan kereta tersebut menuju ke sistem kami di tepi jalan yang mengubah kuasa hidraulik menjadi kuasa elektrik.” jelas Bob Partington, arkitek inovasi yang mencipta sistem tersebut.

Bukan itu sahaja. Papan tanda digital telah dipasang dibahagian hadapan jalan. Setiap kereta yang melalui hamparan tikar tersebut akan diucapkan terima kasih melalui papan tanda berkenaan (dengan menyebut jenama) kerana memberikan kuasa.

“‘Highway Robbery’ adalah salah satu cara yang boleh kami tunjukkan pemikran kami bukan setakat kereta, tetapi bagaimana ia boleh mempengaruhi dunia disekelilingnya,” kata pengarah pemasaran Volvo Car USA, John Militello. “Kami memberikan persoalan yang besar sebelum kami tampil dengan cara baharu yang lebih segar bagaimana dan di mana kami membolehkan masa depan pemanduan,” jelas beliau.

Ini menunjukkan, dan juga menghuraikan (dalam pelbagai cara) sasaran Volvo untuk menjadikan infrastruktur untuk mengecas kenderaan elektrik (EV) distandardkan. “Kami nampak peralihan untuk kereta elektrik sepenuhnya telah pun berjalan, teknologi bateri telah bertambah baik, kos berkurangan dan infrastruktur mengecas sedang diletakkan di tempatnya,” Naib Presiden senior penyelidikan dan pembangunan Volvo Dr Peter Mertens berkata sebelum ini.

“Tetapi sebelum kita bersedia dengan perspektif teknologi, infrstruktur mengecas belum lagi ditahapnya,” tambah Mertens. Dengan itu, Volvo baru-baru ini mengumumkan sokongan mereka untuk Charging Interface Initiative, yang di bina untuk Combined Charging System (CCS) sebagai standard utama untuk mengecas EV secara global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required