Ford uji teknologi pengesan LiDAR untuk bergerak dalam gelap; bersedia tambah kereta autonomi

Ford telah menjalankan ujian teknologi pengesan LiDAR yang dipasang pada sebuah kenderaan ujian berautonomi Ford Fusion Hybrid dipandu pada waktu malam di laluan gurun yang sunyi tanpa lampunya dipasang.

Ia dilakukan di Pusat Ujian Ford Arizona pada waktu malam yang gelap gelita itu sebenarnya membuktikan satu lagi langkah Ford dalam menghasilkan kenderaan berautonomi kepada pelanggan di seluruh dunia. Ini merupakan satu pembangunan yang penting kerana ia menunjukkan walaupun tanpa kamera yang bergantung kepada cahaya, teknologi LiDAR Ford – berfungsi dengan perisian pemandu maya kenderaan.

Teknologi ini adalah cukup pintar untuk melalui jalan berbengkang-bengkok. Biarpun ideal untuk memiliki ketiga-tiga mode alat pengesan iaitu radar, kamera dan LiDAR yang sebenarnya mampu beroperasi sendiri di atas jalan raya yang gelap.

Pihak Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuh Raya mendapati jumlah kematian penumpang kenderaan pada waktu malam adalah tiga kali ganda lebih tinggi berbanding pada waktu siang.

Screen Shot 2016-04-12 at 5.03.18 PM

“Terima kasih kepada LiDAR, kereta ujian ini tidak bergantung kepada cahaya matahari mahupun kamera untuk mengesan garisan putih di atas jalan,” kata Ketua Teknikal Ford untuk Kenderaan Berautonomi, Jim McBride. “Malah, LiDAR membolehkan kenderaan berautonomi memandu dengan baik dalam keadaan gelap, sama seperti ia dipandu pada waktu siang.”

Untuk bergerak dalam keadaan gelap, kereta berautonomi Ford menggunakan peta 3D beresolusi tinggi. Ia lengkap dengan maklumat tentang laluan, garis jalan, geografi, topografi serta penanda jalan seperti papan tanda, bangunan dan pokok.

Kenderaan menggunakan denyutan LiDAR untuk bergerak di atas peta pada masa sebenar. Data tambahan daripada radar digabungkan dengan maklumat LiDAR untuk melengkapkan kemampuan pengesanan sepenuhnya kenderaan berautonomi ini.

Untuk ujian di jalan gurun ini, pasukan Ford yang memakai gogal pandangan malam memantau Fusion dari dalam dan luar kenderaan. Gogal itu membolehkan LiDAR melaksanakan tugasnya dalam bentuk satu pancaran laser infra merah yang dipancarkan di sekeliling kereta apabila ia bergerak. Alat-alat pengesan LiDAR mengeluarkan 2.8 juta denyutan laser sesaat untuk mengimbas persekitarannya dengan tepat.

Selepas lebih sedekad Ford menjalankan penyelidikan kenderaan berautonomi, syarikat kini komited untuk mencapai kemampuan pemanduan berautonomi sepenuhnya yang didefinisikan sebagai SAE International Level 4. Ia tidak memerlukan pemandu untuk memberi maklum balas atau mengawal kenderaan.

Tahun ini, Ford akan menggandakan jumlah kenderaan autonominya menjadi 30 unit melibatkan sedan Fusion Hybrid untuk diuji di California, Arizona dan Michigan.

Pembangunan ini merupakan elemen penting dalam Mobiliti Pintar Ford, pelan untuk membawa Ford ke tahap seterusnya dalam bidang ketersambungan, mobiliti, kenderaan berautonomi, pengalaman pemandu, data dan analisis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required