AES tidak dihentikan, tetapi ditambah baik -KP JPJ

AES_Camera

AES Tidak Dihentikan, Sebaliknya Dikaji Dan Ditambah Baik
BUTTERWORTH, 14 April (Bernama) — Operasi sistem penguatkuasaan automatik (AES) tidak dihentikan seperti yang diviralkan dalam laman sosial, sebaliknya ia sedang dikaji dan ditambah baik bagi memastikan pelaksanaannya berjalan lancar.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Ismail Ahmad berkata hasil kajian dan penambahbaikan mengenai AES itu akan dibentang di Parlimen Mei ini sebelum sebarang keputusan mengenainya dibuat.

“Kerajaan mahu memastikan AES dilaksanakan selari dengan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) dan kedua-duanya akan dibentang di Parlimen Mei ini.

Ketika ini, 40 kamera AES yang ada terus berfungsi dan kerajaan tidak pernah menghentikan program AES sepeti yang diviralkan dalam laman sosial,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari JPJ Malaysia Peringkat Pulau Pinang di sini Khamis.

Beliau turut menafikan sebanyak 39 kamera AES baharu telah mula dipasang di Pulau Pinang seperti yang turut diviralkan di laman sosial.

“Maklumat-maklumat itu tidak tepat dan saya harap orang ramai tidak mempercayainya, sebaliknya tunggu kenyataan rasmi dari kerajaan atau JPJ,” katanya.

Isu operasi AES dihentikan dan sebanyak 39 kamera baharu dipasang di Pulau Pinang menjadi viral di laman sosial terutama Facebook dan aplikasi WhatsApp baru-baru ini.

Ditanya sama ada kerajaan akan membatalkan saman AES terdahulu, Ismail berkata perkara itu juga akan dikaji dan kabinet yang akan menentukannya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain beliau berkata pelaksanaan sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) fasa dua bakal diperkenalkan di pintu sempadan Malaysia-Thailand dalam masa terdekat bagi mengatasi isu teksi haram Thailand.

Ismail berkata JPJ akan menguatkuasakan sistem VEP itu di pintu sempadan Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan sebagai langkah proaktif penyelesaian jangka panjang.

VEP fasa pertama akan dilaksanakan di pintu sempadan Singapura-Johor Baharu mulai Jun ini manakala fasa kedua akan dilaksana selepas selesai fasa pertama dan fasa tiga akan dilaksanakan di pintu sempadan Malaysia di Sarawak dan Sabah yang bersempadan Brunei, Indonesia dan Filipina, katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required