Honda Civic 2016 dilancar di China, pasaran pertama di dunia tampil padanan enjin 1.5L Turbo dan 6MT

Honda-Civic-220Turbo-China-5_BM

Honda Civic generasi ke-10 secara rasminya telah dilancarkan di Shanghai Expo Centre, China untuk pasaran dalam republik tersebut. Diberi nama Civic 220Turbo, sejumlah empat varian ditawarkan untuk pembeli di China. Harga untuk kereta ini bermula pada 129,900 yuan hingga 169,900 yuan (RM77,580 hingga RM101,636)

Civic generasi ke-sepuluh tersebut dilengkapi dengan lampu hadapan, lampu nyalaan siang dan lampu belakang sepenuhnya dengan teknologi LED. Bahagian dalaman pula lengkap dengan roda stereng pelbagai fungsi, tempat duduk sport dan paparan LCD pelbagai fungsi pintar. Unit pemain infotaimen utama juga dilengkapi dengan sokongan aplikasi Android Auto dan Apple CarPlay. Selain dari varian asas, varian lain dalam barisan model Civic dilengkapi dengan sistem Honda Connect sebagai ciri standard.

Walaupun mempunyai empat varian berbeza, kesemua varian tersebut hanya dikuasakan dengan pilihan enjin tunggal iaitu 1.5 liter VTEC turbo yang berkuasa 174 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 220 Nm bermula 1,700 rpm hingga 5,000 rpm dan mampu untuk memecut kereta ini dari 0-100 km/j dalam masa hanya 8.6 saat. Buat pertama kalinya, dua pilihan transmisi disediakan untuk enjin 1.5 liter VTEC Turbo tersebut iaitu kotak gear manual enam-kelajuan dan juga CVT automatik.

Honda dijangka akan melancarkan model Civic 180Turbo pada suku keempat tahun ini. Varian yang lebih rendah tersebut akan dijana dengan enjin 1.0 liter tiga-silinder VTEC Turbo yang berkuasa 129 hp dan tork maksima 200 Nm.

Untuk ciri keselamatan, kesemua varian Civic pasaran China ini dilengkapi dengan enam beg udara, ABS serta EBD, VSA dan Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS) secara standard. Untuk varian tertinggi, ia dilengkapi dengan teknologi Honda Sensing yang menampilkan Kawalan Kelajuan Adaptif dengan low-speed follow (LSF), sistem brek pencegah pelanggaran, LaneWatch Honda, lane keeping assist, dan Road Departure Mitigation (RDM).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required