Perodua capai bahagian pasaran lebih tinggi dalam suasana jumlah keseluruhan industri yang lembab

Aminar 2015 Review

Perodua mengumumkan telah menguasai 36.7% dari keseluruhan jumlah dalam industri yang berjumlah 130,000 unit dalam suku pertama tahun ini dengan mendaftarkan hampir 47,200 unit kenderaan dan diterajui model paling laris jenama tersebut iaitu Perodua Axia.

Walaupun jangkaan peratusan bahagian pasaran menunjukkan peningkatan, jualan pada pada suku pertama tahun ini menyaksikan penyusutan sebanyak 17.4% berbanding 57,200 unit yang didaftarkan dalam tempoh yang sama tahun lalu. Untuk perbandingan jualan antara bulan pula, Perodua menjual 17,300 unit kenderaan pada Mac 2016 berbanding 22,400 unit pada bulan yang sama tahun lalu, menyaksikan penyusutan sebanyak 22.8%.

Menurut Presiden dan CEO Perodua Dr Aminar Rashid Salleh penyusutan ini adalah berikutan ramai pengguna yang membeli kereta sebelum bermulanya implimentasi Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada Mac tahun lalu.

“Berdasarkan penyeledikan dalaman kami, boleh kami simpulkan penyusutan dalam Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) adalah kerana keadaan ekonomi yang lembab, peningkatan pada harga kenderaan oleh sebahagian pemain dalam industri kerana kejatuhan nilai ringgit dan juga kesan sampingan dari GST,” tambah Aminar lagi.

Perodua_Axia_Standard_vs_Advance_-001_BM

Beliau juga menambah, angka-angka yang dikongsikan tersebut adalah berdasarkan penyelidikan dalaman dari Perodua dan juga bersandarkan angka-angka rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

Untuk prestasi perniagaan servis selepas jualan Perodua pula, menyaksikan sejumlah 515,343 unit kenderaan telah dihantar ke pusat servis untuk suku pertama tahun ini, di mana jumlah tersebut dilihat meningkat 7% dari 481,627 unit yang dihantar ke pusat servis pada suku pertama 2015. Alat ganti (termasuk aksesori) juga meningkat sebanyak 4% kepada RM65 juta dalam suku pertama 2016 dari RM62.5 juta pada suku yang sama tahun lalu.

Perodua turut memproduksi sejumlah 48,300 unit kenderaan untuk suku pertama tahun ini berbanding 60,100 unit kenderaan pada suku yang sama tahun 2015. Penyusutan jumlah produksi tersebut adalah kerana stok tahun lalu yang dibawa ke tahun ini dan juga kerana kelembapan ekonomi pada suku pertama 2016.

Walau bagaimanapun, peningkatan dapat disaksikan pada jumlah eksport Perodua berikutan pelancaran model Myvi dan Alza di Brunei awal bulan ini.

2016-perodua-export-to-brunei-alza-1

Menurut CEO Perodua itu lagi, syarikatnya telah mengeksport sejumlah 1,600 kenderaan ke enam buah negara pada suku pertama tahun ini, iaitu peningkatan sebanyak 55.8% dari 1,030 unit kenderaan pada suku yang sama tahun lalu. Perodua juga mensasarkan perkembangan yang stabil pada capaian serantau dalam usaha mereka meningkatkan operasi syarikat untuk lebih kompetitif di peringkat global.

“Berkenaan keuntungan kami pada suku pertama, impak kepada dollar Amerika, khususnya pada ringgit dan jumlah campuran jualan kami, terus memberikan cabaran yang besar untuk menepati sasaran kami.”

“Ketika kami bangga kerana telah meningkatkan bahagian pasaran kami, nisbah yang besar pada jualan kami adalah dari varian model yang lebih rendah, hanya membolehkan kami mendapatkan keuntungan yang rendah, oleh itu ia telah memberi kesan kepada kami,” terang Aminar.

Aminar juga menjelaskan, walaupun ada petunjuk pada peningkatan ekonomi dengan kenaikan harga minyak mentah dan juga nilai ringgit yang semakin kukuh berbanding matawang lain khususnya dollar Amerika, beliau berpendapat adalah terlalu awal utnuk bersikap optimistik.

“Ini bermaksud, kami akan terus memantau situasi dan pada peringkat ini kami perlu berhati-hati untuk memastikan kami mencapai sasaran utama kami, khususnya sasaran jualan berjumlah 216,000 unit pada penghujung tahun ini,” kata Presiden Perodua itu.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia dan pihak lain yang berkepentingan atas sokongan berterusan mereka dan berjanji untuk memperbaiki semua aspek agar dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required